Blogg
Content Marketing

Skillnader och likheter mellan Content marketing och Inbound marketing

Både Content marketing och Inbound marketing använder sig mycket av innehåll/content och det kan av den anledningen vara svårt att hålla isär dessa två begrepp från varandra. I detta blogginlägg ska vi försöka tydliggöra likheterna och skillnaderna mellan dem. För att kunna göra det kommer vi först att behöva reda ut vad de båda begreppen egentligen står för. Slutligen ställer vi dessa två sätt att marknadsföra sig bredvid varandra och ser hur mycket som skiljer dem åt.

Content marketing

Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup använder sig av följande förklaring i sin bok Content Marketing för alla.

”Content marketing är ett arbetssätt för att förändra målgruppens beteende genom att ge tillgång till värdeskapande innehåll på företagets egna plattformar. Innehållet sprids främst i egna kanaler, men kan även marknadsföras via köpta medier. Innehållet behöver vara relevant och värdefullt ur målgruppens perspektiv, och inte fokusera på att sälja eller bara beskriva produkter. Arbetet med Content marketing behöver vara en kontinuerlig process under en längre tid och utgå ifrån förutbestämda målsättningar och också följas upp regelbundet.”

Content marketing innebär alltså att man långvarigt med tydligt uppsatta mål försöker påverka målgruppens beteende med hjälp av innehåll som framförallt sprids i och på egna plattformar.

Innehållet behöver vara:

  • Relevant
  • Värdefullt

Innehållet ska helst inte vara:

  • Säljande
  • Beskrivande av produkter och tjänster

Boka ett möte med Contitude

 

Inbound marketing

Enligt Brian Halligan och Dharmesh Shah grundarna till HubSpot som av många även anses vara grundarna till begreppet Inbound marketing så kan Inbound marketing beskrivas enligt följande:

”We started describing the way companies were traditionally marketing themselves as “Outbound marketing” and the way Dharmesh marketed OnStartups.com as “Inbound marketing”. Our conclusion then was that interruption-based, Outbound marketing techniques were fundamentally broken and in order to successfully break through the noice from other channels and really connect to people, companies needed to rethink the way the did their marketing from the bottom-up. In other words, they had to ensure that their customers could find them by using Inbound marketing.”

Inbound marketing - 5 teman enligt HubSpot

De har delat in Inbound marketing i fem olika teman som beskriver vad som behövs för att jobba med Inbound marketing på bästa sätt. 

  1. Innehållet behöver besvara ditt prospects och dina kunders frågor
  2. Innehållet behöver vara anpassat efter besökarens önskemål och behov
  3. Verktyg används för att skapa och publicera innehåll och sedan för att slutligen analysera resultatet av det ni gjort.
  4. Säljaren närmar sig köparen i de kanaler de finns och där köparen befinner sig
  5. Använd metoder som gör okända besökare till kunder och slutligen ambassadörer för era produkter och tjänster.

När vi pratar om Inbound marketing pratar vi gärna om ett prospects resa till att bli en kund och sedan ambassadör. Resan kan beskrivas som att den går genom en tratt eller funnel

Attrahera

Här använder ni er av förslagsvis en blogg för att omvandla okända besökare på din hemsida till att bli tex prospects och intresserade av era produkter och tjänster för att i slutändan bli kunder. I det första steget jobbar du med sökmotoroptimering (SEO) och sprider innehållet i sociala medier för att attrahera rätt typ av personer.

Konvertera

I nästa steg använder ni er av speciellt anpassade landningssidor med formulär som uppmanar till att lämna ifrån sig kontaktuppgifter så att personen då blir en ”kontakt” istället för bara en okänd besökare.

Avsluta

Ni använder er av Marketing automation för att följa upp vad era kontakter gör på er hemsida. Med informationen du får från din kontakts beteende på er hemsida kan du sedan anpassa din kommunikation för att få han eller henne till att i slutändan bli er kund.TillfredsställaSista steget handlar om att få kunden att gilla dig ännu mer än vad som är fallet just nu. Ni kan exempelvis ta in information från besökaren genom enkäter för att ytterligare kunna anpassa ert erbjudande.

 

Jämförelse mellan Content marketing och Inbound marketing

Vi ser här på om Content marketing uppfyller de fyra principerna för Inbound marketing

  • Med Content marketing och Inbound marketing skapas innehåll som är värdefullt för en specifik målgrupp
  • Content marketing använder sig av era egna medier såsom hemsida, SoMe etc och bör integreras och anpassas till er övriga kommunikation. Om du arbetar med Inbound marketing så publiceras innehåll på den egna hemsidan (ett ägt medium) och sedan sprider ni samma budskap i sociala medier.
  • Båda delarna bör ses som ett långsiktigt arbete (inte en kampanj) som ger bästa effekt efter flera månaders arbete.
  • Content marketing vill förstärka eller förändra ett beteende hos er målgrupp för att attrahera och behålla dem hos. Inbound marketing syftar främst till att omvandla okända besökare till kända besökare och sedan besökare till kontakter, kontakter till kunder och slutligen kunder till ambassadörer för era produkter och tjänster.

 

Inbound marketing är Content marketing

Inbound marketing kan beskriva som en form av Content marketing där innehåll publiceras på en webbplats för att attrahera besökare och sedan konvertera dem till kontakter. Marketing automation används sedan för att med anpassat innehåll omvandla kontakter till att bli kunder. 

Är Content marketing samma sak som Inbound marketing?

Det enkla svaret är nej. Content marketing är inte samma sak som Inbound marketing. Exempelvis kan en kundtidning räknas som Content marketing men inte som Inbound marketing då det inte rör sig om marketing via en webbplats.

Ladda ner Inbound marknasförings guiden här!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte