Är du ny som marknadschef eller har en liten budget och vill sätta en vass och kostnadseffektiv LinkedIn strategi för företaget du jobbar på? Då har jag en riktigt bra 6-stegs-process som jag skulle använda om jag var du!
För att ge lite kontext så inser fler och fler företag att LinkedIn är en fantastisk kanal för att bygga varumärke och skapa fler affärer. Utmaningen brukar dock vara att man har en begränsad budget, begränsat med tid och dessutom att man inte riktigt vet vilket typ av innehåll som passar bäst.
Marknadschefer inom just B2B kan ha en liten budget och har därför svårt att få till en marknadsföringsapparat som driver faktiska affärer. Om då inte VD eller ledningsgrupp vill ge dig mer budget är mitt tips att be dem om mer tid. Du behöver nämligen deras tid för att detta ska fungera.
Vi ser nämligen att VD och grundare som löpande delar med sig av sin kunskap, insikter kring kunder och marknaden lyckas bättre än företag som inte gör det.
Om du vill komplettera denna text med en video får du mer än gärna spana in video nedan:
Här kommer 6-stegs-processen jag skulle använda:
- Sätt upp veckovisa samtal med din grundare och/eller VD för att fråga om vad som händer på marknaden för tillfället, vad ni arbetar med just nu, nya funktioner eller tjänster ni ska rulla ut. Låt dem prata om kunders, och potentiella kunders, problem och utmaningar.
- Spela in hela samtalet och transkribera det för att fånga deras insikter i deras exakta ord.
- Omvandla inspelningarna och transkriberingarna till kortare videos, text- och bildinlägg.
- Publicera dagligen på din VDs Linkedin-profil (anpassa innehållet för t.ex. på vår företags-Linikedin-sida eller Youtube-kanal).
- Använd Linkedin-statistik för att undersöka vad som skapar reaktioner, vilka funktioner, perspektiv och insikter som engagerar era följare och vilka inlägg som eventuellt inte genererar engagemang (Tips! Kolla in verktyg som exempelvis Shield för att få ut ännu mer av er LinkedIn-data).
- Bygg en lista över drömkunder, målkonton och ICPs (Ideal Customer Profiles) och rikta ert bäst presterande innehåll mot dessa konton i målgruppsanpassade Linkedin-annonser för att skapa efterfrågan och bygga förtroende och trovärdighet i skala.
Bara du får till videoinspelningen med er VD eller grundare så löser sig resten. Innan du penslar in er VD i kalendern för videoinspelning, ta ett möte och förklara värdet av att hon eller han delar med sig av sin kunskap och insikter. En viktig del i detta är att människor gillar att följa andra människor, snarare än att följa företag.
Se även till att ha en kamera och mic som fångar upp ljudet bra. Det går alldeles utmärkt med telefonen, så länge den är utrustad med en bra kamera. Den här typen av filminspelningar behöver inte vara en dyr produktion. Det viktiga är innehållet!
Lycka till och hör av dig om du behöver bolla något innan du drar igång!