Den globala digitaliseringen påverkar de absolut flesta företag, branscher och arbetssätt.
Det är och har blivit lättare att arbeta med människor på andra orter, platser och i andra länder genom att tex sätta upp en videokonferens. Du kan samarbeta på en delad skärm trots att ni sitter i två olika världsdelar.
Det har blivit lättare att dela information snabbt och brett genom sociala medier eller via ett blogginlägg.
Det går att samla in mer information om fler människor enklare och framför allt har det blivit lättare att bearbeta den insamlade informationen genom större datorkraft och till och med AI för att komma få nya insikter.
Nästa del i digitaliseringen är att saker kommer kunna kommunicera med där du tex kanske får ett sms från ditt kylskåp när mjölken är slut.
För att få lite perspektiv på detta skifte så har det tagit mindre än 30 år sedan första leverantören i Sverige kunde erbjuda internetuppkoppling till privatpersoner.
Digital marknadsföring vs fysisk marknadsföring
Digital marknadsföring är precis som det låter digital och sker via datorer, telefoner surfplattor mm.
Detta till skillnad från fysisk marknadsföring som går att kategorisera i tex mässor, tidningsannonser, affischer på bussar mm.Det pågår och har pågått ett skifte från fysisk marknadsföring till digital marknadsföring. Det finns många anledningar till varför det sker. Den främsta anledningen är att fler människor spenderar mer tid framför skärmar än vad de gjort tidigare. Enligt en undersökning från eMarketer från 2016 använder den genomsnittliga mobilanvändaren sin mobil i 4 timmar och 5 minuter per dag!
Som marknadsförare vill man synas och vara på den platsen där målgruppen befinner sig och självklart blir då slutsatsen att du ska synas digitalt.
Mätning och resultat av digital marknadsföring
Utöver att människor spenderar mer och mer tid framför skärmar och i digitala medier så finns det även en praktisk egenskap som gör att digital marknadsföring tilltalar marknadsförare mer än traditionell marknadsföring. Det är att digital marknadsföring är lättare att mäta!
Ta följande exempel där du som marknadsförare ska marknadsföra en penna. Du har valmöjligheten att annonsera i en tidningsannons eller med hjälp av Google Ads och Facebook. I det fallet att du köper en annons i en tidning så har du ingen verklig koll på hur många som kommer att exponeras för din annons. Även om det kan finnas statistik på att XX antal människor per dag läser denna tidning så vet du inte hur många som faktiskt ser din annons uppe i höger hörn på sidan 3. Är det 10 % av de som läser eller är det 70% av de som läser tidningen?
Hur mäter du sedan hur den annonsen har lyckats? Du kan sannolikt se hur många som har köpt pennan samma dag som annonsen fanns i tidningen och jämföra med vilken annan dag som helst. Men det finns massor med felfaktorer i den statistiken.
Om du istället skulle annonsera via Google Ads eller Facebook kommer du betala för exakt så många klick eller exponeringar som du faktiskt vill betala för, varken mer eller mindre.
Du kan även exakt mäta hur många exponeringar du har på dina annonser, hur många som har klickat på din annons och utöver det hur många som därifrån faktiskt har genomfört ett köp av pennan.
Det blir helt plötsligt mycket lättare att mäta Return On Investment (ROI) på din marknadsföringssatsning.
Digital marknadsföring möjliggör agil marknadsföring
Modern digital marknadsföring skapar möjligheter för att du ska kunna vara agil och snabbfotad i din marknadsföring.
När 3D-skrivarna kom möjliggjorde de att tillverkare och uppfinnare på dagen kunde ta fram nya prototyper för att testa och utvärdera hur prototyperna fungerade i praktiken. Denna process kunde kontinuerligt upprepas för att hitta små förbättringar och dessutom blev kostnaden för varje prototyp mycket lägre än alternativet att använda en tillverkare som skulle ställa om en hel produktionslina för att producera ett exemplar av något.
På samma sätt har digital marknadsföring gjort att du snabbt kan ändra, ta bort eller lägga till en annons. Dessutom har du möjligheten att grunda beslutet baserat på data. Levererar annonsen eller kampanjen i förhållande till målet ni satt upp?
Om den inte levererar enligt målsättningarna så har du möjlighet att utvärdera och förbättra. Detta kan också göras i liten skala. Du kan sätta igång en kampanj under en dag med en begränsad budget och sedan snabbt utvärdera det. Om kampanjen fungerar bra så kan du bara utöka kampanjen och få större utväxling. Det är AGILT!
Marknadsföring framöver kommer bli mer resultatdriven och mer agil
Marknadsföring i den digitala eran kommer att gå mer och mer åt det agila hållet och de som inte lägger ned tiden på att optimera och utvärdera sina kampanjer riskerar att hamna efter konkurrenter och tappa i lönsamhet.
Behöver du hjälp med digital marknadsföring men inte vet hur du ska välja marknadsföringspartner?
Ladda ned vår guide om hur du kan tänka när du väljer digital partner. Kom ihåg att ett bolag passar inte alla. Inte ens Contitude.
LADDA NED GUIDEN OM ATT VÄLJA DIGITAL PARTNER
Vill du ha hjälp med att bli mer resultatdriven och mer agil i din digitala marknadsföring?Kontakta oss på Contitude genom länken nedan.