Blogg
Content Marketing

Content Never Dies

Vi har tidigare skrivit om att det inte räcker med att du har en fantastisk produkt eller tjänst, tyvärr. Det gäller att du kan nå ut till din målgrupp, så att dessa personer vet om att din produkt eller tjänst finns. Det gäller att säkerställa att de hittar dig, och hittar tillräckligt med information om det du säljer för att de ska vilja ta reda på mer, kontakta dig och slutligen slutföra ett köp. Som vi skrev om i vårt inlägg ”Digital marknadsföring för ett start-up bolag”, så gör du detta genom en kombination av marknads- och säljaktiviteter. Framförallt med ett mycket närmare samarbete mellan marknads- och säljavdelningen.Vi vill däremot påstå att det inte bara gäller start-ups. Det här gäller alla företag som vill få sin kundstock att växa.

Skapa en dialog med din målgrupp

För att få fler kunder räcker det inte längre med att trycka upp en annons i en tidning och hoppas att din målgrupp prenumererar på just den tidningen. Eller har tid just den morgonen att bläddra i tidningen. Det räcker inte längre att enbart ha marknadsaktiviteter som har envägs-kommunikation.Nej, vi behöver öppna för en dialog med vår målgrupp. Vi behöver tillhandahålla mer information än vad kunden vet att de vill ha. Vi behöver underhålla dialogen så länge som vi vill fortsätta sälja och hitta nya kunder. För att kunna sälja, behöver vi kommunicera.Hur du kommunicerar med dina kunder finns det mängder av tankar och teorier om. Vi har bland annat tipsat om hur du skapar engagerande content och vad du behöver tänka på när du börjar med content marketing. Men det är inte det jag ville fokusera på här.Från att ha fastställt att sälj- och marknadsavdelningarna behöver jobba närmare varandra för att driva verksamheten framåt. Och från att fastställa vikten av att ha en dialog med sina kunder och alltid ge mer information, kommer vi nu till den stora frågan."Varför ska jag skriva just blogginlägg?"Jo. För att Content Never Dies.

Hur skapar jag en dialog med min målgrupp?

Det finns olika sätt att öppna upp för en dialog med dina kunder. Du kan såklart använda sociala medier för att publicera innehåll och svara på kommentarer. Du kan ha en chatt på Facebook eller på din hemsida där potentiella kunder kan höra av sig. Du kan lägga upp filmer på Youtube eller Vimeo (eller var som helst) där du visar upp och förklarar dina produkter och tjänster. Men du äger inte dessa kanaler. Om någon av dessa plattformar upphör, så kommer inte heller din profil/sida, eller ditt innehåll att vara tillgängligt. Din blogg på din hemsida äger du däremot.Så länge du väljer att bedriva din verksamhet och så länge du väljer att ha din hemsida tillgänglig så kommer ditt innehåll att vara sökbart. DU äger innehållet.Oavsett hur, eller var, du öppnar upp den här dialogen så handlar det om att du producerar innehåll. Du publicerar innehåll och du ger människor möjlighet att söka sig fram till dig och kontakta dig.

Tips innan du skriver ett blogginlägg

Nu när vi har fastställt att innehåll är viktigt, och att du genom blogginlägg säkerställer att du äger innehållet och dess publicering kan vi snabbt prata om hur du producerar blogginlägg. Vi har tidigare skrivit tips kring vad du kan skriva blogginlägg om och vad du ska tänka på innan du publicerar content. Men här kommer även några snabba tips att tänka på innan du skriver ett blogginlägg:- Det handlar inte bara vad du säger utan även hur du säger det: vilka ord använder du? Använder din målgrupp samma sökord? Genomför en sökordsanalys eller testa själv med hjälp av Google Search Console för att se hur dina kunder hittar till dig. Detta kan hjälpa dig få en uppfattning om vilka sökord du bör fokusera på.- Det handlar såklart också om vad du säger: pratar du verkligen till din målgrupp? Skriver du på ett sätt som är alldeles för komplext och svårbegripligt? Eller tvärtom, alldeles för enkelt? Vi förstår att du vill behålla en viss tonalitet, men säkerställ att du pratar samma språk som din målgrupp.- Fokusera på att lösa problem: din målgrupp har ett problem. De har aktivt sökt på exempelvis ”boka bord på restaurang ikväll” eller ”var finns de godaste jordgubbarna i Sverige?”. Du har lösningen på deras problem. Förklara hur du löser problemet och var inte rädd att ge information gratis. Ju mer information som finns att hämta, desto mer kommer din målgrupp läsa. Ju mer de läser, desto högre är sannolikheten att de köper av just dig.Så utöver dessa tre tips vill jag knyta tillbaka till ursprungsfrågan - varför ska jag skriva blogginlägg? Jag säger det en gång till. Content Never Dies. Vil du strukturera upp dina marknadsaktiviteter? Vi har tagit fram en mall som hjälper dig få en översikt över dina marknadsplaner.

Klicka nedan för att ladda ner vår kostnadsfria mall!

LADDA NED MALL FÖR  MARKNADSPLAN

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte