Oavsett bransch står företag inför samma, kanske mest kritiska utmaning: att få in nya kunder. Inom bemanning- och rekryteringsbranschen finns även utmaningen att attrahera kandidater och upprätthålla ett brett nätverk av kompetent arbetskraft. Men det är trots allt kunderna som är nyckeln till tillväxt. Så hur når du ut till dem när konkurrensen är så stor? Och hur håller ni er top-of-mind? För att kunna hitta, nå ut och attrahera nya kunder behöver du en vinnande strategi för att nå ut med budskapet varför just ni är det rätta valet. Den strategin är digital marknadsföring. Här får du veta mer om hur det fungerar och hur du kommer igång med att hitta och konvertera potentiella kunder för att kunna växa.
Om du vill spana in vårt kundcase med vår kund Closers där vi berättar om hur vi lyckats skapa en ROI på 600% på deras marknadsföringsinsatser så hittar du det här!
Fånga upp nya kunder via digitala kanaler
Kunderna har tagit över kundresan och letar själva fram det de vill veta. Oavsett om de funderar på att investera i ett par sköna kängor eller att ta hjälp av ett kunnigt rekryteringsproffs såGooglar de (87 % av alla B2B-köp börjar med en googling)och letar runt i digitala kanaler för att lägga grunden till sitt köpbeslut. Ska du kunna nå dem behöver du finnas där de letar, synas bättre än era konkurrenter och ha svaren på kundernas frågor.
Digital marknadsföring bygger på att vara aktiv i de kanaler dina potentiella kunder föredrar och synas med ettbudskap som är anpassat efter deras intressen och behov. Det är när du visarupp att du har unika insikter och förstår deras utmaningar som du fångar deras uppmärksamhet. Det lägger grunden för en medvetenhet och en dialog som, rätt hanterad, leder ett lead till att bli en ny kund.
Så fungerar digital marknadsföring
Vad är det då för olika metoder som ligger till grund för digital marknadsföring? Det är i regel en mix av olika kanaler och format som tillsammans bygger ditt varumärke och attraherar dina potentiella kunder. Vanliga delar är:
- Innehållsmarknadsföring (content): bloggar, guider, whitepapers, case studies, videos m.m. där ni visar att ni förstår vilka utmaningar era potentiella kunder står inför och vilket värde ni kan tillföra.
- Sociala medier: nå ut med ert content i de kanaler er målgrupp använder (Facebook, YouTube, LinkedIn m.fl.). Publicera ert innehåll i syfte att skapa engagemang, få synlighet och driva trafik till er sajt.
- SEO: Sökmotoptimering (på engelska search engine optimization). Det vill säga åtgärder som ökar din hemsidas synlighet på Google.Hur du utformar innehållet på din sajt avgör huruvida sidan rankas högt blandträffarna när dina potentiella kunder söker efter information.
- Nyhetsbrev: hjälp dina potentiella kunder till nya insikter med ett nyhetsbrev där du delar med dig av specialskrivet innehåll, analyser och insidertips, samtidigt som du ökar varumärkesmedvetenheten, driver trafik till din sida, genererar leads och upprätthåller relationen till befintliga kunder.
- Social selling: skapa och underhåll relationer med dina potentiella kunder i de kanaler de använder. Det bygger upp ett förtroende som med tiden kan leda till att de blir nya kunder. Till exempel att du skapar en kontakt meden potentiell kund på LinkedIn och är aktiv genom att gilla, kommentera och dela innehåll som är intressant för just den personen.
De här olika metoderna kan kompletteras med till exempel SEM (Search Engine Marketing) och annonskampanjer på sociala medier som sätter dig direkt i dina potentiella kunders synfält. Det finns ingen one-size-fits-all lösning när det kommer till digital marknadsföring. Det är viktigt att hela tiden utvärdera de olika delarna och optimera marknadsföringen så att den verkligen fungerar.
Så lyckas du med din digitala marknadsföring
Har du inte använt dig av inbound marketing och annan digital marknadsföring tidigare kan det vara svårt att veta var du ska börja och vad som är viktigt att tänka på. Här är några bra tips som förhoppningsvis gör det enklare att komma igång och att lyckas.
- Börja i lagom skala. Digital marknadsföring är inte ett race, det är ett maraton. För dig som jobbar med B2B-marknadsföring kan säljcyklerna ligga på runt 6–12 månader. Därför behöver du vara långsiktig i din digitala marknadsföring. Håll en produktionstakt av ditt content som du vet att du kan hålla på med på längre sikt (till exempel två artiklar och ett nyhetsbrev i månaden).Tålamod och kontinuitet är två ledord som i regel leder till framgång inom digital marknadsföring.
- Sätt igång! Visst behöver du en grundläggande strategi och kännedom om vilka era blivande kunder är, var ni når dem och med vilket innehåll. Men sitt inte och grubbla för länge. Nyckeln tillframgång inom digital marknadsföring ligger i att komma till skott snabbt, pröva sig fram längst vägen och utvärdera sina insatser
- Pröva sig fram ja… Digital marknadsföring är en resultat baserad marknadsföring. Det ni gör behöver mätas och analyseras löpande så att du kan se vad som fungerar och inte samt hur du kan förbättra resultaten. Bland annat så har Google olika verktyg som är perfekta för att börja samla in data som du kan analysera och använda för optimering. Till exempel Google Analytics och Search Console. Det är även bra med en heatmap som visualiserar och analyserar data över hur dina besökare använder din webbplats.
Fler tips och insikter till hur du lyckas med digital marknadsföring kan du hitta i vårt inlägg ”Hur gör jag för att lyckas med B2B marknadsföring?”.
Du kan även prata med oss om du vill veta mer om hur du kan nå ut till och locka nya kunder. Vi på Contitude arbetar med digital marknadsföring som hjälper våra kunder att synas och att nå fram till sin målgrupp. Inte minst har vi erfarenhet av att hjälpa bemannings- och rekryteringsföretag att nå och få nya kunder. Hör av dig till oss!