Blogg
Annonsering

Annonsera på det egna företagsnamnet på Google Ads?

När vi på Contitude hjälper våra kunder med Google Ads får vi ofta frågan: ska vi annonsera på vårt egna företagsnamn även om det egna företaget ligger högst upp i de organiska sökningarna? I detta blogginlägg kommer vi gå igenom hur vi på Contitude tänker kring denna fråga.

Annonsera med Google Ads

Google Ads är Googles annonsplattform för att köpa annonser. Det går genom Google Ads att köpa annonser i ett displaynätverk på tex Youtube och på Google. När du köper sökannonser via Google Ads går det att bestämma för vilka sökningar som din annons ska visas. Det kan göras väldigt specifikt genom exakta matchningar, dvs att du endast syns på till exempel ”Contitude” men inte ”Contitude marknadsparter”. Eller bredare då du kan ställa in en bred matchning som tex ”marknadspartner”. Då kan du synas på allt som Google tycker är en liknande sökning. Vid en bred matchning så kommer du till exempel att synas på synonymer och närbesläktade sökningar.

När du annonserar på Google betalar du oftast per klick för din annons. Det sker en automatisk budgivning vid varje givet tillfälle som bestämmer vilka annonser som ska visas på ett visst sökord.

Budgivningsprocessen på Google Ads

Det som avgör hur mycket du betalar för ett klick på Google handlar om ett par faktorer. Budprocessen fungerar så att alla som vill synas på ett specifikt sökord budar mot varandra med ett viktat bud som räknas fram genom formeln: ditt angivna bud per klick i kronor x kvalitetsscore = viktat bud.

Kvalitetsscoren mäts på en skala som är 1-10, där 10 är bäst och 1 är sämst. Det innebär att ditt viktade bud kan bli 10 gånger högre än en konkurrent om du har högre kvalitetsscore och konkurrenten har lägre kvalitetsscore. Det som ingår i kvalitetsscoren är Förväntad klickfrekvens, Annonsens relevans och Upplevelsen för besökaren på målsidan.

Förväntad klickfrekvens

Förväntad klickfrekvens är Googles uppskattning av hur stor andel som kommer att klicka på din annons när den dyker upp i sökresultatet. Det är svårt att påverka själv och du kan endast försöka göra din annons så attraktiv som möjligt. T.ex. så kommer ett erbjudande i annonsen vara mer klickvänligt än en annons utan erbjudande.

Annonsens relevans

Hur pass relevant annonsen är handlar om hur väl den besvarar frågan som ställs i själva Googlesökningen. Enligt Google så är den mest relevanta annonsen den annons som har söktermen i sin annons. Om du vill synas på sökordet ”Vad är Google Ads” så borde alltså din annons vara strukturerad med titeln ”Vad är Google Ads” och sedan benämna detta i annonstexten. Relevans mäts också mot alla de ämnen som du skriver om på din domän samt ditt domännamn.

Upplevelse på målsidan

Med upplevelse på målsidan menar vi hur sidan som du skickar trafik till genom annonsen är utformad. Först och främst så borde den handla om det som du har skrivit om i annonsen och matcha den söktermen som du har visat annonsen för. Målsidan behöver också vara lättnavigerad och snabb att ladda. Utöver det så är det viktigt att den är responsiv, dvs att den fungerar lika bra via en dator som för en mobilanvändare.

Dessa tre faktorer läggs sedan ihop till en total kvalitetsscore på Google.

Annonsera på det egna företagsnamnet

När det kommer till att annonsera på det egna företagsnamnet så har du redan från början en bra start vad avser kvalitetsscore då ingen annan har högre relevans än dig. Det gör att du kommer betala mindre än alla andra som skulle vilja annonsera på ditt företagsnamn. Undantaget är då din hemsida skulle vara väldigt mycket sämre än dina konkurrenters hemsidor vad avser användarvänlighet.

Eftersom du kommer ha högre kvalitetsscore än vad dina konkurrenter kan ha på ditt företagsnamn så kommer du kunna pressa upp priset per klick som dina konkurrenter behöver betala.

Sannolikt har du redan ditt eget företag högst upp i sökresultaten på Google när någon söker på ditt företagsnamn. Om så är fallet brukar vi på Contitude inte rekommendera att annonsera på det egna företagsnamnet så länge inte någon annan gör det.

Men om du har en konkurrent som annonserar på ditt företagsnamn rekommenderar vi starkt att omgående börja annonsera på det egna företagsnamnet. Dels för att konkurrenterna ska betala mer per klick och förhoppningsvis tycka att det är för dyrt per klick att annonsera på den söktermen. Men också för att du vill undvika att en potentiell kund går till en konkurrents hemsida innan dess att de kommit till er.

Sammanfattning

Då budgivningsprocessen och kostnaden per klick påverkas av en kvalitetsscore så rekommenderar vi alltid kunder att annonsera på det egna företagsnamnet då du inte organiskt är högst upp eller då en konkurrent annonserar på ditt företagsnamn.

I det fallet då du ligger som första resultat organiskt samt inte har någon annan som annonserar på ditt företagsnamn brukar vi rekommendera att inte annonsera på det egna företagsnamnet. Men då behöver du vara uppmärksam på förändringar.

Vill du ha hjälp och råd med Google Ads?

Boka in ett kostnadsfritt möte med oss på Contitude via länken nedan.

Boka ett möte med Contitude

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte