PPC (eller Pay Per Click / betala per klick) är en form av onlineannonsering som innebär att annonsören betalar för alla klick på annonslänken som potentiella kunder genomför. Google Ads som syns i Googles träfflista är ett vanligt exempel på PPC-annonsering och kommer vara fokus i denna artikel. Men PPC kampanjer går även att sätta upp på sociala medier och vid annan typ av annonsering.
PPC-annonsering i sökmotorer som Google kallas även för SEM (sökmotormarknadsföring). När användaren söker på ett specifikt sökord visas annonsen i anslutning till sökresultatet. Det handlar i grund och botten om att betala för att få mer trafik. Som ett komplement för att bygga relevanta webbsidor med bra innehåll som driver organisk trafik.
I den här artikeln kommer vi titta närmare på vad PPC innebär och vilka för- och nackdelar som finns med den här typen av marknadsföring. Vi kommer också tipsa om hur du kan gå tillväga för att göra din PPC-annonsering riktigt effektiv.
Digital marknadsföring är ett brett område som bland annat innefattar annonsering via sociala medier och bloggar, banners, riktade annonser och mycket mer. PPC är en form av digital marknadsföring som slagit igenom stort. Inte minst tack vare den höga graden av kontroll som annonsören får, tack vare möjligheterna att följa upp och utvärdera resultatet.
Följ upp och analysera resultatet
Ett grundläggande moment när det gäller marknadsföring med hjälp av PPC-annonser är att följa upp och analysera klick, kostnader och försäljning. Man gör detta för att säkerställa att det ökade antalet besökare verkligen leder till fler konverteringar. Oftast handlar konverteringar i de här fallen om e-handelsbutiker som vill sälja fler varor eller tjänster. Men det kan också handla om B2B företag som vill få fler prenumeranter på nyhetsbrev. Det kan även handla om ett ökat antal potentiella leads som hör av sig till företaget. Detta sker oftast via ett viss formulär eller liknande.
För att skapa en effektiv och lönsam annonskampanj gäller det att ha kunskap om branschen. Gruppera dem på ett logiskt sätt, samt skriva bra annonser som uppmuntrar till klick. Dessutom ska målsidorna vara byggda och löpande optimeras på ett bra sätt som leder till konverteringar.
Det hjälper såklart inte att få många relevanta klick om själva målsidan är byggd på ett sätt som inte uppmuntrar till konverteringar. I e-handelssammanhang handlar det ofta om att skapa tydliga produktbeskrivningar och en smidig betalningsprocess. När det gäller alla dessa olika delar inom PPC så finns det mycket att lära sig och att bemästra detta område är inte helt lätt.
En stor fördel med PPC jämfört med att betala för själva visningen av din annons är att du har mer kontroll och insyn när det gäller hur effektiv din kampanj är. Betalar du istället för ett lead eller en försäljning har du total kontroll - så PPC ligger någonstans mitt emellan dessa båda när det gäller graden av kontroll och insyn.
Google Analytics och Google Ads
För den som använder Google Analytics och Google Ads är det en god idé att koppla ihop kontona så att du kan knyta klicken till avslut. På det sättet får du kostnaden för alla klick knutna till intäkten. Här kan man lättare bedöma hur effektiv din kampanj är.
Många företag som inte har stora inhouse marknadsavdelningar tar hjälp av konsulter för att sätta upp en effektiv Google Ads-kampanj. Men kom ihåg att alla kampanjer kräver kontinuerlig uppföljning och justeringar för att de ska förbli effektiva. Inledningsvis krävs det dessutom en hel del arbete med att sätta upp parallella annonser för att utvärdera vilka som ger bäst resultat genom A/B testning.
Snabba resultat - som kommer med en kostnad
PPC är en bra metod för den som snabbt vill se resultat av sina marknadsföringsinsatser. Att bygga upp en större mängd organisk trafik kan ta lång tid och är många gånger tålamodsprövande men å andra sidan kostar det inte så mycket. Men för den som har en budget och snabbt vill öka försäljningen / konverteringarna så är PPC en bra metod - men kom ihåg att ta hjälp med att komma igång om du inte behärskar metoden och verktygen fullt ut.
Arbeta också parallellt med att bygga upp relevant innehåll på dina webbsidor. Det gäller att justera och jobba med landningssidor för att dina PPC-annonser såväl som organiska klick verkligen ska generera resultat. PPC är aldrig en ersättning för andra digitala marknadsföringsaktiviteter som sökmotoroptimering och relevant innehåll på webbsidan - se det som ett komplement.
PPC via Google Ads - Justera och förfina din kampanj
Att välja rätt nyckelord att satsa på är en svår konst. Dessutom är det så att riktigt populära sökords träfflistor också kostar mer att visa upp sina annonser på. Google Ads och andra PPC-system använder sig av en form av auktionssystem där populära nyckelord kostar mer än mindre populära nyckelord. Så vad är rätt väg att gå? Att betala mycket för att synas vid väldigt vanliga sökningar, eller att betala lite mindre men inte synas lika ofta? Många gånger finns det en gyllene medelväg - men det gäller att hitta den!
Här gäller det ofta att prova sig fram, utvärdera resultatet och se vilka vägar som fungerar bäst för de specifika syftena. Det gäller att vara aktiv och veta hur man ska följa upp och utvärdera resultatet för att kunna justera annonserna på ett relevant sätt. Ta gärna hjälp av Googles verktyg för att analysera och hitta förslag på sökord. Det underlättar arbetet avsevärt.
Tjänster som Google Ads erbjuder massor av inställningar och möjligheter att mäta kampanjens effektivitet. Bland annat kan du titta närmare på klickfrekvens (CTR), konverteringsfrekvens, mönster i trafiken samt din totala avkastning på investeringen (ROI).
Fördelar med PPC
Fördelarna med PPC-annonsering är som vi har sett många. Du betalar bara för den annonsering som faktiskt leder till trafik på din webbsida. Samtidigt har du stor kontroll och kan följa upp så att din annonsering faktiskt blir lönsam. Möjligheterna är på gränsen till oändliga när det gäller hur du kan finjustera och förbättra dina kampanjer över tid.
PPC har blivit en oerhört populär form av annonsering - där PPC samt sökmotoroptimering generellt ses som de två främsta formerna av marknadsföring. PPC är garanterat här för att stanna!Vill du veta mer om hur vi på Contitude jobbar med PPC via Google Ads eller sociala medier?