Vill du komma igång med SEO eller finslipa dina kunskaper? Vi hjälper dig att förstå grunderna i SEO och guidar dig att nå toppen.
Del 1 - Vad är SEO?
SEO (Search Engine Optimization) eller sökmotoroptimering som det står för på svenska, handlar om att optimera hemsidor för att få bra rating av sökmotorer. Bra rating leder i sin tur till att hemsidan hamnar högt upp i sökmotorerna. Google är Sveriges mest populära sökmotor och står för cirka 90 procent av alla sökningar som sker i Sverige.
SEO är en typ av digital marknadsföring och fokuserar på att på ett organiskt sätt (ej genom annonser) ge hemsidor bra rating och en topposition på Google.
Vad påverkar SEO
Det finns flera saker som påverkar hur väl en hemsida presterar. Det finns tusentals faktorer som påverkar hur SEO-optimerad en hemsida verkligen är. Det finns tekniska och kreativa delar som påverkar. Allt från innehållet på din hemsida till hur andra länkar till din hemsida påverkar SEO. Det kan också handla om hur du har satt upp strukturen för din hemsida där en god struktur gör det enkelt för sökmotorer att bearbeta innehållet och indexera sidan.
Det gäller inte bara att i första hand tillfredsställa sökmotorerna utan även få besökarna på hemsidan att uppskatta både innehåll och struktur. Med en sida anpassad för besökaren får du besökare som stannar länge och återkommer, vilket är något som sökmotorerna känner av och premierar.
Varför ska du jobba kontinuerligt med SEO?
- Det görs i snitt 55 miljoner sökningar via Google varje dag. Om du vill att någon av dessa sökningar ska leda in till din hemsida är det dags att börja jobba med SEO.
- Det gäller att ständigt vara uppdaterad på hur och vad dina potentiella besökare söker på för att få dem att hamna på din sida
- Google justerar sina algoritmer kontinuerligt vilket betyder att något som fungerade bra för ett halvår sedan kanske inte fungerar nu..
Går det att SEO-optimera sin hemsida själv?
Svaret är ja. Allt handlar om hur mycket tid du vill lägga på det. Är du intresserad av att pilla själv går det strålande och det finns en mängd information på nätet om hur du utför olika moment. Det går även bra att göra en del själv och ta in en digital marknadsföringsbyrå som gör resterande delar alternativt låta en byrå göra allt. Lägg det på den nivå som känns bäst för just ert företag.
Något som är bra att vara medveten om när du vill göra en stor del själv är att SEO är ganska komplext och det är inte en sak utan flera som samverkar. Det gäller också att hänga med i de trender som finns både hos besökarna men även i Googles algoritmer. Som vi nämnde ovan så ändrar Google sina algoritmer löpande så något som har fungerat tidigare kanske inte fungerar längre.
Del 2 - Så här fungerar en sökmotor
Innan det blir dags att gå in på hur du optimerar din sida tänkte vi berätta lite mer om hur sökmotorer fungerar. Vet du hur sökmotorer fungerar blir det också enklare att optimera din hemsida.
Sökmotorer har i huvudsak två syften
1. Hitta hemsidor och skapa ett index
2. Ge användare relevanta förslag på informationskällor
Crawling och indexering
Som vi nämnde här ovan är en av sökmotorernas främsta uppdrag att hitta hemsidor för att skapa ett index men hur går det egentligen till? För att sökmotorer ska kunna hålla isär alla miljoner olika hemsidor som finns krävs kraftfulla verktyg och i sökmotorernas fall kallas dessa för spindlar.
Googles spindlar crawlar hemsida efter hemsida och fortsätter sedan att crawla de sidor som de första sidorna länkar till. Spindlarna jobbar dygnet runt men då det produceras nya sidor och innehåll kontinuerligt så är det inte säkert att din hemsida indexeras direkt.
Ta reda på om din hemsida indexerats
Du kan själv enkelt ta reda på om din hemsida indexerats eller ej. Här är två metoder:
1. Skriv in din URL i Googles sökfält, om din sida dyker upp betyder det att din hemsida indexerats.
2. Du kan även använda dig av Google Search Console (ett av Googles egna analysverktyg). I Search Console skriver du in URL:en som du vill testa i sökfältet högst upp, därefter får du veta om din sida indexerats eller ej.
Ge den sökande relevanta svar
En sökmotors andra syfte är, som vi nämnde ovan, att ge relevanta svar på de frågor, ord eller fraser som användaren skriver in.
När en sökmotor får en ny sökning scannar den genom sitt stora index av innehåll och använder sig av algoritmer för att hitta det mest relevanta innehållet. Resultatet av scanningen blir;
1. Användaren får relevanta förslag
2. Resultatet som visas rankas efter hur populära hemsidorna som visas upp är
SEO finns till för att påverka både relevans och popularitet. Relevans handlar om att skapa relevant innehåll medan popularitet handlar om att få andra sidor att länka in till den sidan som ska optimeras. Mer om relevans och popularitet kommer senare i denna guide.
Del 3 - Så skapar du en SEO-anpassad hemsida
Hur gör du då för att skapa en hemsida som är SEO-optimerad? Vi kommer börja med det som kallas för teknisk SEO och grunderna för en sökmotorvänlig hemsida. Något som kan vara bra att känna till innan vi drar igång är att sökmotorerna ser en hemsida på ett annat sätt än hur du ser på en hemsida. Sökmotorerna är mycket mer begränsade i hur de söker igenom och tolkar en hemsidas innehåll. Sökmotorer kan bara tolka HTML (Hyper Text Markup Language) så vad som inte syns i HTML-koden kan de inte läsa av. Något som sökmotorer inte kan läsa av är bilder och Flash-filer.
Här är ett exempel på hur HTML-kod kan se ut:
<!doctype html>
<html>
<head>
<meta charset=”utf-8″>
<title>Titeln på sidan</title>
<style type=”text/css”>
<!–
body {
background-color: #e7cbb8;
}
–>
</style>
</head>
<body>Här står texten som placeras på hemsidan.
</body>
</html>
För att sökmotorer ska kunna avläsa vad som finns på hemsidan krävs alltså att innehållet är i HTML textformat, som fungerar för deras spindlar.
En hemsida som är mer åt det grafiska hållet och använder sig av flash-filter kommer vara svåra för sökmotorerna att hitta. För att få en hemsida med mycket bilder, filmer, ljudfiler och så vidare att synas för sökmotorer krävs vissa åtgärder. Vi kommer gå igenom dem här nedanför:
Alt-texter
Ge dina bilder en alt-text. Det är en beskrivning av vad bilden föreställer och som underlättar för sökmotorernas spindlar att förstå vad den föreställer.
Manus för ljud och video
Genom att skriva ned innehållet som presenteras i ljud- eller videofilen kan sökmotorerna ta in informationen och indexera innehållet.
Om du vill optimera ditt innehåll för röstsökningar vill vi rekommendera blogginlägget Att optimera för voice search och featured snippets
Länkstruktur
En bra länkstruktur underlättar för sökmotorer att navigera sig runt på hemsidan.
Som tidigare nämnts använder Google spindlar för att hitta och indexera webben. Spindlarna börjar crawla ett par sidor och fortsätter därefter med de sidor som de första länkar till. För att Google ska kunna hitta alla sidor på din hemsida är det alltså viktigt att länka ihop sidorna på din hemsida. Om du skapar en ny sida behöver du alltså tänka på att länka till den från någon av dina befintliga sidor för att den ska indexeras.
URL-struktur
Strukturen av dina URL:er påverkar också SEO. När du utformar URL:er finns det några delar som är viktigt att tänka på.
- Beskrivande
Genom att läsa en URL ska man förstå vad sidan innehåller.
- Förkortningar
Använd förkortningar som SEO istället för sökmotoroptimering om möjligt.
- Nyckelord
Inkludera nyckelord i varje URL om möjligt men gör det med måtta.
- Bindestreck
Använd bindestreck mellan ord för att separera dem.
- Länkhierarki
Att använda länkhierarki är ett sätt att förtydliga strukturen på en hemsida. Hierarkin underlättar förståelsen för strukturen genom att definiera varje nivå med ett ytterligare tillägg.
Exempel på länkhierarki
Huvudsida
https://www.contitude.com/sv-se/
https://www.contitude.com/sv-se/
Blogg
https://www.contitude.com/blogg/
https://www.contitude.com/sv-se/blogg/
Blogginlägg
https://www.contitude.com/blogg/att-optimera-for-voice-search-och-featured-snippets/
https://www.contitude.com/sv-se/blogg/att-optimera-for-voice-search-och-featured-snippets/
Del 4 - Sökord
Sökord även kallade nyckelord har länge varit i fokus när det kommer till SEO. Vid varje sökning på Google använder vi oss av antingen ett sökord, fras eller en fråga. För att bli funnen genom googlesökningar krävs det att pricka rätt. Det gäller att indexeras på de ord som används vid sökningar.
För att ta reda på vilka ord som är viktiga för just ditt företag att arbeta med bör du göra en sökordsanalys. I analysen får man reda på hur många som söker på respektive ord eller fras varje månad samt hur hög konkurrens det är för just det valda ordet. Det gäller att hitta de ord som är relevanta för just ditt företag och sedan handlar det mycket om tålamod och gediget arbete för att lyckas slå konkurrenterna som försöker slåss om att synas på samma sökord.
Det finns flera verktyg för att göra en sökordsanalys, bland annat har Google själv en så kallad sökordsplanerare.
Del 5 - Användarvänligt innehåll
Googles mål är att göra det enkelt för den som söker efter information att hitta rätt. För att lyckas möta Googles krav gäller det att skapa användarvänligt innehåll. Hur vet Google om ditt innehåll är användarvänligt då? Jo en indikation får Google från hur lång tid användare är inne på din sida i samband med olika sökningar.
Visar det sig att alla som söker ”Hur bygger jag en bastu?” och som kommer in på din hemsida även stannar en längre tid indikerar det att din sida har relevant innehåll kopplat till den sökfrasen.
Det gäller att skapa innehåll som användarna är intresserade av och oftast presterar djupare innehåll bättre. Texter som är runt 2 000 ord har också visat sig prestera bättre än kortare texter.
Så skriver du användarvänligt innehåll
- 1000-2500 ord
- Sökord i titeln
- Klickvänlig titel
- Maxlängd på titeln 68 tecken
- Korta stycken
- Underrubriker
- Synonymer räknas på samma sätt som sökord
- Använd relaterade sökord
- Använd bilder och kom ihåg alt-tex
- Länka internt och externt
- Använd punktlistor
Metataggar
Metataggar informerar om vad man kan förvänta sig att finna för information om man klickar sig in på länken från Google.
Metatitel
Metatitlen är titeln som kommer upp när du Googlar efter ett specifikt innehåll.
Metabeskrivning
Metabeskrivningen hittar du precis under titeln och denna beskriver vad du kan förvänta dig att finna för innehåll om du klickar dig in på länken.
Del 6 - Länkarnas kraft
Googles spindlar använder sig av länkar för att hitta runt men även för att avgöra sidans kraft. Om en sida med bra SEO-ranking länkar till en sida med sämre ranking kan den bättre sidan stärka den svagare sidans SEO.
Här listar vi tre metoder för att attrahera länkar
Redaktionella länkar
Har du bra innehåll ökar chansen att någon annan vill länka till din sida och ditt innehåll. Denna typ av länk ges naturligt av andra webbplatser och det som krävs av dig är bra innehåll.
Gästblogga
Möjligheten att gästblogga på någon annans hemsida finns och då brukar det göras i utbyte mot en länk till sin hemsida.
Samarbetspartners
Ett annat sätt att skapa kraft genom länkning är att be leverantörer eller samarbetspartners länka till hemsidan. Det brukar sällan vara något problem utan det gäller att bara ställa frågan.
Del 7 - Spåra och mät
För att lyckas med SEO är spårning, mätning och analys av resultatet några av de viktigaste delarna. I vårt arbete med SEO handlar det till stor del om att spåra en mängd data för att kunna ta rätt beslut framöver. Något som fungerade bra tidigare kanske inte fungerar lika bra i dag eller tvärtom. Det gäller att hela tiden vara uppdaterad gällande det senaste för att kunna optimera hemsidan för att nå bästa möjliga resultat.
Varför är det viktigt att mäta, spåra och analysera?
Att mäta spåra och analysera är viktigt för att du ska kunna fokusera på rätt typ av aktiviteter. Du ska lägga din tid och kraft på de aktiviteter som genererar resultat. I dag går det mesta att spåra och mäta vilket gör SEO-arbetet både spännande och roligt att jobba med.
Verktyg för spårning och analys
Det finns en mängd olika verktyg men här nedan har vi listat några av Googles verktyg som kan vara bra att känna till.
- Google Analytics
Google Analytics är verktyget som berättar för dig om vad som händer på din hemsida när besökarna är inne på sidan. Vilka sidor besöker de, hur länge stannar de, vilken källa kommer de från, vilken enhet använder de, demografi och så vidare.
- Google Search Console
Google Search Console berättar för dig om vad som händer innan besökarna kommer in på din hemsida. Hur syns ni i Googles flöde, hur många klickar sig in på er sida från Google, vilken typ av sökord/sökfraser används för att komma in på er sida och hur högt rankarna ni för respektive sökord/fras.
- Google Optimize
Google Optimize är verktyget som hjälper dig att A/B testa din hemsida. Med verktyget kan du parallellt med din befintliga hemsida sätta upp varianter som en del av trafiken in till sidan landar på. Justeringarna sker i Optimizer så du behöver inte gå in och ändra på din riktiga hemsida. När testet är klart syns inte dina varianter för de besökande längre. Med Google Optimize får du möjlighet att optimera din hemsida baserat på fakta. Du kan exempelvis ta reda på om en knapp som är svart eller orange ger flest klick och därefter ta ett beslut om hur du ska färgsätta dina knappar.
- Google Tag Manager
Med Google Tag Manager kan du enkelt sätta upp taggar för att spåra specifika mål som du är intresserad av att följa på din hemsida. Du sätter upp allt i Google Tag Manager vilket gör att du inte behöver redigera koden på din hemsida.
Avslutning
Du har nu gått igenom vår SEO-guide för nybörjare. Vi hoppas att du kommer fortsätta utforska området SEO framöver. Är det något du funderar på eller behöver hjälp med finns vi på Contitude här för dig.