Någonstans ska man alltid börja och ska du precis börja sätta igång med en satsning på digital marknadsföring så kanske du kan undvika några av de vanligaste misstagen genom att lära från de misstag vi har lärt oss av.Digital marknadsföring innehåller många olika delar och vi på Contitude har testat och provat och gjort fler misstag än vi kan räkna men lär oss alltid från misstagen. Ofta handlar det inte om att det är fel utan att man glömmer att gå igenom vissa steg eller inte tänkt igenom alla steg eller satt upp relevanta mål.
Vad ska du uppnå med din digitala marknadsföring?
Det vanligaste misstaget som vi identifierat är faktiskt det som borde vara mest självklart - sätt mål för vad du vill uppnå med din digitala marknadsföring.När man börjar med digital marknadsföring börjar man ofta direkt med aktiviteter och börjar exempelvis skriva en blogg eller att publicera inlägg i sociala medier. Ofta missar man då att sätta mål för dessa aktiviteter. När man sätter igång med marknadsaktiviteter behöver man även ställa sig frågan - när har vi varit framgångsrika?Har du tagit reda på vilka mål du har med att skriva dina blogginlägg? Svaret ska inte vara att bara hamna högt i sökningar i Google eller driva trafik till hemsidan. Du vill ha mål som är konkreta, mätbara och som faktisk hjälper företaget framåt.Ett bra mål kan vara ”att få 10 varma leads i månaden”. Det betyder också att det behövs fler aktiviteter än att bara att skriva blogginlägg. Du behöver någon funktion som får besökaren att konvertera från att bara läsa ett blogginlägg till att bli ett varmt lead som du sedan kan kontakta genom att de anger sina kontaktuppgifter och ber att bli kontaktade.Är ditt mål att få fler varma leads? Läs Contitudes blogginlägg ”Hur får jag fler leads? ”När du sätter dina marknadsföringsmål blir det lättare att veta vilka aktiviteter du bör genomföra. Börja därför alltid med att sätta upp de mål du vill uppnå med hjälp av din digitala marknadsföring.
Kortsiktighet
Ett annat återkommande misstag är att man förväntar sig resultat direkt av sin digitala marknadsföring.Vi alla önskar att skriva riktigt bra content eller publicera något på sociala medier som direkt blir viralt och sprider sig till miljontals människor i den bestämda målgruppen. Innehåll som dessutom konverterar och gör att du får fler leads att kontakta. Gärna samma dag som du publicerar.Verkligheten ser ofta annorlunda ut. Bra digital marknadsföring tar tid för att ge den effekt du önskar. Om du vill skapa en marknadsföringsmaskin som dag efter dag och år efter år skapar och konverterar leads till ditt företag så måste du också ha tålamod och se långsiktigt.Om du t.ex. har bestämt dig för att implementera en content marketing strategi där du ska publicera blogginlägg som ska driva trafik organiskt till din hemsida genom att du placerar dig högt i sökmotorer så tar det ofta lång tid innan det ger den effekt du önskar. Framförallt om du inte har arbetat med content marketing tidigare och inte sedan tidigare har inarbetat innehåll på din hemsida som har indexerats.Arbetar du riktigt aktivt med att sprida ditt content och skriver om nischade ämnen kan du relativt snabbt börja driva trafik till din hemsida inom en tidshorisont av ca 2-3 månader. I övriga fall får man räkna med ca 6-12 månader innan du kan se riktigt goda resultat.Vill du lära dig mer om att genera trafik organiskt via SEO - läs Contitudes blogginlägg ”Vad är SEO?”
Målgrupp
Att inte ha definierat den målgrupp du vill nå med ditt budskap är också ett vanligt misstag.Det går självklart att t.ex. driva trafik till din hemsida utan att ha definierat en målgrupp men risken att det är fel målgrupp och att du producerar fel typ av content. Dessutom är det väldigt mycket lättare att producera innehåll när du vet vem den tilltänkta mottagaren är.En bra metafor för detta är en historia enligt följande:Pelle ber Anna att skriva ett brev.Absolut, säger Anna som direkt börjar skriva brevet.Hon kommer så långt som att hon kan skriva ”Hej, ”. Sedan fastnar hon.Vem var det hon skulle skriva till?Hon frågar Pelle som berättar att det är till faster Agda.Anna går tillbaka till brevet och fortsätter ”Hej, Agda!”. Sedan fastnar hon igen.Varför skulle hon skriva till Agda?Hon frågar Pelle som berättar att hon skulle be om receptet för Agdas äppelpaj.Perfekt tänkte Anna som nu kunde skriva hela brevet.Samma sak är det för någon som ska producera content. Du behöver veta VEM du riktar dig till och VARFÖR du skriver till dem. Annars blir det bara ”Hej” eller något så generellt att det ska passa alla. Problematiken med att skriva någonting som ska passa alla är att ingen kommer känna sig träffad.Behöver du ta fram dina målgrupper? Här kan du ladda ned vår Personas mall.
Skapa konveteringspunkter
Vi berörde detta misstag i den första punkten som handlade om att skapa mål. Ett vanligt misstag är att du inte skapar konverteringspunkter på exempelvis din hemsida. Det gäller framför allt tjänsteföretag som har kommit igång med produktion av content och att driva trafik till tex hemsidan men inte kommit till insikt att besökarna på något sätt behöver konverteras till leads från exempelvis upplagda blogginlägg. I många fall kommer de inte att klicka på info-mailadressen i sidfoten eller ringa ett växelnummer. Det är upp till dig som marknadsförare att se till att det finns ett enkelt sätt att konvertera dina prospekt till att bli leads som kan kontaktas.Det vanligaste sättet är att få besökaren att ladda ner någon typ av premium content t.ex. ett Whitepaper, att bjuda in till seminarum eller liknande. Detta i utbyte mot personens kontaktuppgifter.Egentligen spelar det inte så stor roll hur många blogginlägg, videor eller sociala medie-poster du publicerar om du inte kan få besökarna att konvertera till något som i slutändan kan ge en intäkt för företaget.Vill du ta reda på mer hur du kan skapa premium content? Ladda ned vår mall för premium content här.
Uppföljning
Det finns många som har kommit en bra bit på sin digitala marknadsföringsresa och faktiskt fastställer mål och utför aktiviteter, har definerat sin målgrupp men som helt glömmer bort att faktiskt följa upp det man gör.När du missar att ta tag i uppföljningen så kommer du inte i mål med det som marketing ofta syftar till – dvs att generera fler leads och i slutändan fler affärer. Om du har lagt ner massor med tid på att skapa content, skapat konveteringspunkter och detta faktiskt genererar leads så är det verkligen synd om du missar att få ut den fulla potentialen i marknadsföringsaktiviteterna genom att inte kontakta de leads som genererats.Ofta handlar det om att ha bra interna rutiner för hanteringen av leads och utföra ganska enkla analyser. Vilket content har presterat bäst? Hur har de flesta besökare hittat till hemsidan? Vilka annonser har högst/lägst kostnad per konvertering etc?Detta går lätt att följa upp om du i alla fall ca en gång per månad eller per kvartal analyserar den data du får in och gör de justeringar som du anser nödvändiga.
Lär dig mer om Googles Analysverktyg genom att ladda ned vår Snabba Google Guide här.
Ska du ta fram personas för ditt företag och behöver hjälp med att komma igång?
Ladda ner vår personas mall här nedan!