Hur skapar du PowerPoint-presentationer som både kommunicerar din idé och engagerar publiken?
TEDs egen expert delar med sig och vi har plockat fram våra favorittips. Vi berättar naturligtvis också hur du kan göra allt detta själv utan att behöva bli en PowerPoint-expert.
Aaron Weyenberg är TEDs egen expert inom området. Weyenberg skapar den typen av presentationer som håller dig fängslad och intresserad, men som samtidigt låter dig fokusera på det som faktiskt blir sagt. Han ser till att detta uppfylls både när det gäller hans egna presentationer och presentationer skapade av de andra anställda hos TED. Kollegor frågar ofta honom om han kan hjälpa till att designa deras presentationer, eftersom han är så bra på det.Nu kan ju inte alla vara PowerPoint-experter, som TEDs egen Weyenberg, men det är ju därför Contitude finns! Oavsett så är nedanstående tips bra at ha i bakhuvudet när du skall skapa en presentation;Vänta med att tänka på själva designentills du är klar med innehållet när du bygger upp din presentation. Börja med att tänka på huvudbudskapet, därefter strukturer och stödpunkter. Öva och ta tid på hur lång presentationen blir. Sedan kan du börja tänka på bilderna, designen och allt det visuella. Presentationen måste först kunna stå på sina egna ben. Designen är bara något du lägger till för att ge publiken en bättre upplevelse. ”Jag ser ofta PowerPoints som känns mer som föredragarens egna noteringar, men jag tror det är mycket mer effektivt när syftet med dina slides är att ge publiken en bra visuell upplevelse och som förstärker budskapet i orden.Se till att utseendet på presentationen följer ettenhetligt mönster och är konsistent. I en bra PowerPoint känns varje slide relevant och som att den är en del av samma historia. Det betyder att man använder samma eller liknande typografi, färger och bilder i presentationen. ”Jag föredrar att göra några slides till grafiska element som jag senare kopierar delar av till andra slides när jag behöver det”. ”Det låter förmodligen enkelt, men ändå är det den sista biten med design och ”sista touch” som tar en stor del av arbetstiden.” Det är många som känner igen sig i detta och det är här Contitudeställer upp som en extra expert-resurs för de som behöver hjälp.Less is more…En sak man bör undvika är slides med en stor mängd text. Speciellt om du även kommer att upprepa texten muntligt. Effekten blir densamma som när du delar ut anteckningar under ett möte – alla huvuden böjer sig ned för att läsa istället för att lyssna på vad du har att säga. Om du inte kan undgå att använda slides fyllda med text så kan du prova att visa texten progressivt (som att visa en punktlista med en punkt i taget) vartefter du behöver den.Reproducera gärna tabeller och grafer. Att kopiera in tabeller i en presentation är ok, men det stör nästan alltid den visuella känslan i presentationen. Om informationen i grafen är tillräckligt enkel (och du har lite extra tid) så finns det sätt att göra informationen mer behaglig och tilltalande. Skapa det igen i din befintliga design. Det låter som onödigt arbete, men det kan verkligen få presentationen att kännas mycket mer konsekvent och genomtänkt när man har kontroll över färger, typografi och design. Om du, precis som många andra i din situation, inte har tillräckligt med tid så finns lyckligtvisContitudes experter, alltid redo att hjälpa dig.Både Keynote och PowerPoint har mängder av effekter och övergångar som du kan använda dig av i din presentation. Enligt Weyenbergs gör dock inte dessa finesser stor nytta för att förbättra publikens upplevelse. I värsta fall uppfattas dessa effekter, på ett subtilt sätt, att innehållet i din presentation är så ointressant att en effekt, eller en häftig övergång, ska få publiken att vakna till och ryckas ur sin apati. Om du måste använda dem, gör det på ett neutralt och konsekvent sätt.Detta var bara några intressanta punkter om hur du skapar en riktigt bra presentation. Resten av artikeln hittar duhär.LADDA NED MALL FÖR MARKNADSPLAN