Blogg
SEO

Att komma igång med SEO – 7 tips för nybörjaren

Har du funderat över hur ni kan komma igång med SEO i er strategi? Det görs i snitt 55 miljoner sökningar i sökmotorer som Google varje dag. När någon av alla sökningar som görs handlar om ditt område vill du så klart att de ska hamna på just din och inte någon av dina konkurrenters hemsidor.

För att du ska få besökare till just din hemsida räcker det inte med att den ser snygg ut, innehållet behöver även vara både enkelt att ta till sig, och svara mot eventuella frågor en besökare kan ha. Detta för att kunna synas högt upp i Googles sökresultat. För att hamna högt upp i Googles sökresultat gäller det att jobba med SEO (Search Engine Optimization). Vi tipsar i den här artikeln hur du enkelt kan komma igång med SEO.

Vad är SEO (sökoptimering)?

SEO står alltså för Search Engine Optimization eller som vi säger på svenska sökmotoroptimering. Det handlar om att förbättra en hemsidas ranking när det kommer till det organiska sökresultatet, alltså inte det som är betalda annonser och kallas SEM (Search Engine Marketing). Sökmotorer har som målsättning att visa det mest relevanta innehållet högst upp när en sökning görs. För att ta reda på det här så söker Google igenom olika webbsidor (även kallat crawl) för att kunna presentera det mest relevanta svaret på den fråga en besökare har.

För att visa att din hemsida är just den mest relevanta sidan inom ämnet så finns det några grundläggande delar du behöver tänka på när du ska komma igång med SEO:

  • Ta fram innehåll som skapar värde för besökaren. Innehållet ska vara enkelt att ta till sig. Ju enklare du gör det för användaren, desto mer indikerar detta för Google att din hemsida är både relevant och kvalitativ. Om du aktivt ska komma igång med SEO är det därför bra att se över rubrikstruktur på landningssidor du vill sökmotoroptimera. Fundera även över vilket värde innehållet ska skapa för besökaren.
  • Optimera bilder. Även bilderna på din hemsida är av avgörande betydelse för SEO. Benämn bilderna på ett så beskrivande sätt som möjligt innan ni laddar upp dem, alt-tagga bilderna och minska filstorleken så mycket som möjligt. För stora bilder kan sakta ner hemsidan och kan påverka den generella användarupplevelsen, vilket Google inte gillar.
  • Arbeta med internlänkar. Att arbeta med internlänkar på din hemsida när du ska komma igång med SEO är ett bra sätt för Google att förstå hur olika sidor på din hemsida hänger ihop och relaterar till varandra. Detta indikerar för Google att din hemsida är trovärdig.

Även om innehållet som syns på din hemsida är viktigt, så är det minst lika viktigt att arbeta med din tekniska SEO (det vill säga de tekniska faktorerna bakom er hemsida som ger den förutsättningar att överhuvudtaget ranka i sökresultatet).

Varför ska du komma igång med SEO?

‍Det finns många fördelar med att komma igång med SEO, och för att nämna några så innebär ökad synlighet i sökmotorer:

  • Att din målgrupp hittar just din hemsida. 80% av alla kunder påbörjar sin kundresa via sökmotorer som Google. Att din målgrupp har gjort en aktiv sökning tyder på att de är mycket intresserade av vad just du har att erbjuda. Tänk hur många som skulle kunna hitta till just er om ni också dyker upp i sökresultatet när någon söker efter en tjänst relaterad till det ni gör.
  • SEO är mätbart. SEO skapar inte bara ökad exponering av ert varumärke i sökresultat, utan är även mätbart. Genom att mäta vilka sökord era besökare hittar er genom kan ni enkelt förstå vad som leder till att besökaren också blir ett lead.  
  • SEO är ett bra val i er kanalstrategi. Att komma igång med SEO och aktivt jobba med sin SEO-strategi är även ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig på.

Att komma igång med SEO – SEO-tipsen för dig som är nybörjare

Här kommer vi gå igenom grunderna i SEO och listar SEO-tipsen för att du som nybörjare enkelt ska kunna komma igång med SEO:

‍1. Indexera din hemsida

‍Du behöver en hemsida som Google kan ranka. För att ta reda på om Google kan ranka din sida finns det två enkla sätt att använda sig av.

  • Gå till Google skriv in din URL i sökfältet. Om din sida dyker upp betyder det att Google har indexerat din sida och alltså är sökbar via Google.
  • Ett annat sätt är att använda Google Search Console. Om du inte redan har installerat det så är det ett hett tips då Google Search Console kommer hjälpa dig i ditt SEO-arbete. I Google Search Console skriver du in den URL du vill testa högst upp i sökfältet och då kommer du kommer att få information om URL:en är indexerad eller ej.

2. Använd relevanta sökord

För att driva trafik till din hemsida genom SEO behöver du ranka bra på rätt sökord, det vill säga, de ord som är kopplade till ditt företags tjänster och produkter. Ibland är det inte helt enkelt att veta vad dina kunder söker på för att hitta dina produkter eller tjänster. Genom att göra en sökordsanalys kan du enkelt komma igång med SEO då du lär dig mer om sökbeteenden hos dina potentiella kunder. Jag säger sökord men i själva verket handlar det både om enskilda sökord och längre söktermer. Längre söktermer, så kallade longtail-keywords har ofta lite färre antal sökare men är ofta enklare att ranka högre på då konkurrensen inte är lika hög för dessa sökord.

‍3. Skapa kvalitativt innehåll - arbeta med ett sökord per sida

‍Bra att tänka på när du ska komma igång med SEO är att hålla fokus på en sak per landningssida. Det är inte bara bra för sökmotorer utan det gör det även enklare för besökaren att snabbt och enkelt förstå vad sidan handlar om. Om du till exempel har tre olika tjänster kan du ha en sida med en översikt av dina tjänster och sedan en landningssida per tjänst.

‍4. Optimera metatitel och metabeskrivning

‍Ett annat bra sätt att komma igång med SEO är att använda dig av metatitlar och metabeskrivningar. En metatitel (rubriken) och metabeskrivning (den korta texten under titeln) är det som syns när någon googlar på ett sökord som din sida indexeras för. En titel och beskrivning gör det enkelt för den som söker efter information via Google att förstå om din sida är det han eller hon letar efter. Längden på en metatitel och metabeskrivning ska dock begränsas till ett visst antal tecken enligt nedan;

  • Metatiteln ska ha max 60 tecken
  • Metabeskrivningen ska ha max 155 tecken

Om du skriver en för lång titel eller beskrivning kommer Google att beskära texten åt dig, så försök att hålla dig till rätt antal tecken.

‍5. Namnge URL:en tydligt

‍Var noggrann från början när du ska komma igång med SEO - tydlighet är A och O när det gäller indexering. En tydlig URL underlättar både för Google och dina besökare att förstå vad sidan handlar om. Försök att få med dina sökord eller sökfraser i själva URL:en. Undvik versaler och bokstäverna Å, Ä och Ö.

6. Arbeta med rubrikstrukturen på hemsidan

Arbeta med de sökord du vill optimera en specifik landningssida för i olika rubriknivåer. Detta tydliggör för Google vad din hemsida handlar om. Genom att dela in innehållet i olika rubrikstrukturer (H1, H2, H3 och så vidare) talar det om för Google vilket innehåll som är viktigast.

‍7. Internlänka och länka externt till högkvalitativt innehåll

‍Länkar är en stor del av SEO. Både interna- och externa länkar har stor betydelse för sidans auktoritet vilket leder till bättre ranking. Det finns både interna länkar till andra delar på hemsidan och externa länkar som länkar till andra externa sidor.

‍Är du redo att komma igång med SEO?

Vi har i den här artikeln gått igenom grunderna i SEO för dig som är nybörjare inom ämnet och vill komma igång med SEO. Vi har gått igenom vad det egentligen är och vikten av att arbeta med SEO. Detta är inte bara en trend utan något som är avgörande för om din hemsida kommer bli hittad eller inte av nya potentiella kunder. För att sammanfatta vad du bör tänka på när du vill komma igång med SEO och inkludera det i din strategi så:  

  • Indexering är A och O när vi pratar om SEO
  • Likaså är det bra att ha koll på vilka sökord eller sökfraser som är mest relevanta för den specifika hemsidan.
  • För att tydligt kunna guida besökare rätt är en bra metatitel och metabeskrivning nödvändiga.
  • Gör det även tydligt för sökmotorerna att förstå hierarkin genom att ha tydliga och strukturerade url:er och arbeta aktivt med rubrikstrukturen på er hemsida.
  • Ett arbete med länkar stärker trovärdigheten och gör det enklare för besökare på hemsidan att navigera runt. Enkelhet för besökaren är något som i regel uppskattas av såväl besökare som sökmotorer.

Ladda ner vår SEO-guide!

LADDA NED SEO GUIDEN 2024

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte