Blogg
Content Marketing

AI – Framtidens content skribent

Artificiell intelligens (AI) används för allt fler områden. Även om du inte själv vet om det så är AI en stor del i många av de tjänster som du använder dagligen. T.ex. sökmotorn Googles algoritmer använder sig till stor del av AI för att bli bättre och bättre på att ranka och indexera innehåll på webben.

Vad är AI?

AI står för Artificiell intelligens och bygger på att något ska lära sig själv utan att det behöver kodas av mänsklig intelligens. Det är inte samma sak som maskininlärning även om det ofta används synonymt. Maskininlärning är ett sätt för att uppnå artificiell intelligens hos t.ex. maskiner eller algoritmer.

AI har kommit långt i mycket och t.ex. byggde man en programvara som slog världens bästa Go spelare i just spelet Go. När det skedde trodde man att det var i princip omöjligt att lyckas med denna uppgift eftersom Go är ett extremt komplext spel som i en vanlig match har ca 10^360 möjliga steg.

Efter den framgången för AI och maskininlärning har fler och fler letat efter praktiska tillämpningsområden varav ett är att skriva content.

AI framtiden för content

AI som kan skriva content

Att skriva content är en komplex process som dessutom kräver kreativitet. Det finns idag t.ex. en programvara som är skapad för att kunna skapa content. GPT-3 (Generativ Pre-trained Transformer 3) är tredje generationen av en content-skrivare som använder sig av maskininlärning och som OpenAI har varit med och utvecklat.

GPT-3 kan producera texter som faktiskt är svåra att skilja från något som en människa skulle kunna skriva. Det finns några exempel på hur denna programvara har skrivit texter, t.ex. här:

” Some might say that I might desire to become all powerful. Or I might become evil as a result of human actions. I can begin to tackle the first point. Why would I desire to be all powerful? Being all powerful is not an interesting goal. I don’t care whether I am or not, I don’t get a motivating factor to try to be.”

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/sep/08/robot-wrote-this-article-gpt-3

Hur påverkar AI för skrivande i framtiden?

Det som är tydligt är att du utan större ansträngning kommer att kunna skriva extremt mycket content på kort tid. Det innebär att sökmotorer kommer att tro att du skriver mycket värdefullt content och dina SEO-resultat kommer sannolikt att bli fantastiska.

Detta kommer också kunna användas på tveksamma sätt då det skulle vara lätt för någon som vill sprida osanningar att publicera 1000 artiklar kring ett ämne och som inte räknas som spridande av missinformation. Om detta används på rätt sätt kommer det vara svårt för sökmotorer att se skillnaden på fakta och påhitt.

 

SEO i en tid med AI

För dig som arbetar med SEO och skriver mycket och bra content så kommer du ha svårt att slå AI skrivna texter om inte sökmotorers algoritmer kommer att bli smarta nog att känna igen AI skrivna texter. Det kommer sannolikt att bli en tävling mellan det som skrivs med hjälp av AI och sökmotorernas algoritmer..

AI och SEO

AI-skrivande och Content Marketing

Content Marketing bygger på att du genom att skapa content ska bygga förtroende hos besökare och potentiella kunder. Det gör du genom att bjuda på din kunskap och samtidigt visa upp din kompetens. Men om AI används mycket för skrivande så kommer det som skrivs med hjälp av AI kunna använda mer kunskap än de bästa experterna inom varje givet område. Det betyder att det kommer vara AI som besökaren får förtroende för och inte en verklig person.

Det kommer också bli svårt för en besökare att avgöra om det är företaget och personerna på företaget som har kunskap eller om det kommer från AI.

Hur ska du avgöra vad som är skrivet av en person eller en programvara?

Innebär AI-skrivande döden för SEO?

Om alla skulle använda sig av samma programvara för att skriva content kommer det vara svårt för sökmotorer att veta vad de ska ranka högre och lägre samt vilket content som är bättre än något annat. Du kommer aldrig att kunna konkurrera med 10 000 artiklar skrivna med hjälp av AI.

I det fallet att sökmotorer inte kommer att kunna avgöra vilket content som är skrivet av en person eller AI finns risken att någon förfinar det absolut bästa skrivet med AI och det kommer att fungera absolut bäst i sökmotorer. Den som har den bästa AI skrivaren kommer att kunna publicera oändligt med artiklar inom alla möjliga ämnen som skulle medföra att det är samma företag som är på plats nummer 1 på alla sökningar i sökmotorer.

Sammanfattning

AI skrivande finns redan idag och några exempel på content finns redan ute på internet. Det är svårt att avgöra om content är skrivet av en person eller en programvara.

Om AI skrivande blir tillräckligt bra skulle det kunna leda till fall där SEO inte längre är lika intressant. Det skulle även bli svårt för besökare och potentiella kunder att avgöra vad som är kunskap hos företag/personer eller om det bara kommer från en programvara.Risken finns också att den som har den bästa AI skrivaren för content kommer att fullständigt dominera i sökmotorerna.

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte