I denna artikel kommer jag berätta om 3 olika typer av webinarium som du kan göra baserat på din budget och ambitionsnivå.
I dessa tider när fysiska mässor, event, möten och seminarium ställs in måste vi börja tänka om. Vi kan nämligen inte bara sluta träffa och kommunicera med kunder och potentiella kunder utan vi behöver bara anpassa oss efter situationen. Vi måste tänka lite annorlunda och arbeta på ett annat sätt.
Det är många som tidigare trott att det fysiska mötet har varit avgörande för att vi skall kunna göra affärer. Till viss mån stämmer detta säkert men när vi inte kan träffas på samma sätt måste vi ända hitta ett sätt att fortsätta göra affärer.
Jag har själv trott att vi måste träffa våra kunder face to face för att vi skall lyckas göra en affär. Men jag motbevisades för ett tag sedan när vi fick in nya affärer endast genom digitala kontaktytor. - Wow det fungerade! Det hade jag aldrig trott.Anledningen är att vi alla måste tänka om samtidigt som vi alla vill fortsätta göra affärer.
Så med detta sagt kommer jag här nedan berätta om 3 olika typer av webinarium som du kan använda och jobba med istället för mässor, event och seminarium. Jag kommer även att lista några olika fördelar när du börjar jobba med webinarium istället för fysiska möten.
Vad är ett webinar?
Ett webinar är en digital föreläsning där du kan dela med dig av dina kunskaper inom din bransch och där du kan berätta om hur dina tjänster eller produkter hjälper era kunder. Det är ett perfekt sätt att samla personer som är intresserade av att lära sig mer om olika områden som intresserar dem.
Det finns många olika format för hur ett webinar kan se ut. T.ex kan ett webinar hållas live, där deltagare kan diskutera och ställa frågor löpande medan ni håller själva föreläsningen. På detta sätt går det att interagera med deltagarna på ett mycket smidigt sätt. Ett webinar kan även spelas in i förväg och sedan skickas ut på en bestämd tid.
Ett webinar är ett utmärkt sätt för att träffa och kommunicera med dina kunder och potentiella kunder. Om du inte vill så behöver du inte ens lämna kontoret eller ditt hemmakontor när du gör detta. Längre ner i detta blogginlägg kommer jag gå igenom 5 olika fördelar med att jobba med webinarium i er marknadskommunikation.
3 olika typer webinarier
1. Basic - Webinar
Den första varianten av webinar som jag tänker berätta om här är även det enklaste och det mest prisvärda. Först och främst ska du välja ett system eller verktyg för att sätta upp ditt webinar.
Det finnas massor av bra och enkla gratisprogram där ute som du kan använda. Dessa finns endast en Googling bort. Det går även bra att använda Zoom , Teams eller liknade videoverktyg. Oftast är det gratis upp till ett visst antal deltagare. Ibland kan det vara upp till 100 deltagare eller fler. När man sedan går över det kostar det en slant.
Ni behöver också fundera ut vem ni skall tala till (vilken målgrupp och vilka beslutsfattare) och vad dessa personer kan tänkas vara intresserade av. Vad är dina kunders och potentiella kunders utmaningar och behov just nu? Vad vill de lära sig mer om för att kunna utveckla sig själva och sin verksamhet?
När du bestämt detta förbereder du en presentation i PPT eller Keynote (det som passar dig bäst). Ett webinar kan vara allt ifrån 15 min till 2 h eller mer. Första gången du gör ett webinar kanske det skall vara lite kortare och kanske 30 till 45 min är mest lämpligt. Lämna alltid tid för att kunna svara på frågor efteråt.
Tips: Om du kör webinariet live så är det en god idé att säga att deltagarna kan skriva sina frågor i chatten och att du sedan efteråt svarar på så många av dem som möjligt.
Om det är första gången du skall göra ett webinar kan det vara skönt att vara två personer. Ta gärna med dig en kollega och gör något kul av detta. Fokusera inte heller på hur många som deltar utan fokusera på att ge deltagarna så mycket värde du bara kan. Bättre att det är 3 som lyssnar och som är riktigt intresserade än 100 stycken som lyssnar en stund och sedan lämnar webinar.
Tips: Testa att köra webinariet med några kollegor dagen innan för att se att allting fungerar som det ska. Detta typ av webinar kräver endast en dator och en Internetupkoppling. Det innebär att prislappen för ett sånt webinar endast är din tid.
Viktigt är också att du inte glömmer bort att spela in webinariet. Detta gör att du kan skicka det till personer som fick förhinder och inte kunde vara med samt att använda i marknadsföringssyfte samt internutbildning i efterhand. Jag kommer längre ner i blogginlägget ge dig alla tips och trix för hur du marknadsför ditt seminarium på bästa sätt.
2. Standard webinar
När du har blivit lite varm i kläderna och vill förbättra dina webinar så kan du med ganska enkla medel göra dem ännu proffsigare. Nästa steg är då att sätta upp en enklare liten studio på kontoret eller på en annan plats som fungerar. Det du behöver då är någon som har koll på hur man hanterar kameror och vet hur man producerar ett riktigt proffsigt webinar.
En bra upplägg för detta är att man skapar en studiohörna någonstans på kontoret. Det kan räcka med 2 fåtöljer och ett litet bord. Sedan så använder man sig av två kameror som filmar från olika vinklar samt en bildväxlare som gör att det går att slänga upp en presentation samtidigt. Kamerapersonen kan då växla mellan olika kameravinklar och lägga upp bilder att prata kring under webinariets gång.
Denna typ av webinar ger en helt annan känsla och blir mycket mer dynamiskt. Om du inte vill ha studiokänslan går det även bra att hålla ett traditionellt föredrag fast utan fysisk publik som både streamas live och som även spelas in för att kunna användas efteråt.Den här typen av webinar uppfattas mer proffsigt och det inspelade materialet som går att sätta ihop efteråt blir mycket snyggare. Detta skulle jag säga är ett otroligt bra komplement istället för fysiska frukostsemiarium eller kvällsföreläsningar. Denna typ av webinar kommer även vara mer kostnadseffektiva än fysiska träffar samt att det inte finns någon begränsning i antal deltagare. Gällande webinar-vertyg är det en god idé att investera en liten slant i ett system som har alla de funktioner som ni behöver.
3. Premium webinar
Den sista typen av webinar spelas in i en fysisk studio eller att en regelrätt studio sätts upp på ert kontor. Deltagaren skall få känslan av att de tittar på ett TV-program typ Skavlan, Malou efter 10 eller Vinterstudion (jag kan inte så mycket om sport men tror det finns ett program som heter så) etc. I denna typ av upplägg går det att skapa riktigt proffsiga webinar.
Här kan ni bjuda in fysiska gäster eller bjuda in dem via länk så som man gör med utlandskorrespondenter på nyheterna. Alltså ta in experter inom olika områden och låta dem berätta om sina kunskaper och erfarenheter. Det går även att visa upp fysiska produkter eller digitala tjänster som tex olika typer av appar och system.
Tänk dig att du ställer upp en monter som på en mässa och låter dina experter prata om utmaningar och problem som er kunder möter samt även kunna utbilda dem. Om ni sänder detta live kan ni ha en del i programmet där deltagarna får ställa frågor som ni sedan tar upp i form av ett samtal mellan varandra.
Denna typ av webinar är riktigt häftiga och om jag skall vara helt ärlig inte så kostsamma. Om du räknar ihop alla kostnader som ett fysiskt seminarium innebär med att hyra lokal, personal på plats, bjuda på frukost, dryck eller fika till massa människor etc då är nog denna typ av webinar mer kostnadseffektivt.
Sammanfattningsvis när det kommer till dessa 3 olika typer av webinarium så vill jag säga att det handlar om att börja på en sund nivå om du inte gjort detta tidigare. Testa er fram och var inte rädda för att misslyckas. Du kommer lära dig massor.
Fundera ut vad ni är villiga att lägga på ett webinar och gör en strategi för hur många webinarier ni skall hålla om året och vad ni skall prata om. För att komma igång så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en kollega som tycker detta skall blir roligt och sedan planerar ni in en tid i kalendern om några veckor då ni skall ha ert första webinar. Då har ni något att jobba mot och kring. Se det första webinar som ett test.
7 fördelar med att jobba med webinar
- Fler personer kan delta (nästan obegränsat)
- Går tex att hålla hemifrån med hjälp av en dator
- Går att hålla live
- Kan spelas in och användas efteråt i olika typer av marknadsföring
- Passar riktigt bra för att utbilda (internt och externt)
- Riktigt bra för att skapa nya leads och affärer
- Väldigt kostnadseffektivt
Hur marknadsför jag mitt webinar?
Okey nu har jag prata massor om vilka olika typer av webinarium som går att göra och vilka fördelar det finns med att börja jobba med detta. Men nu till en otroligt viktig del i att skapa ett lyckat webinar -marknadsföring!
Det är ju inte så kul om du lägger tid och pengar på att göra ett webinar och så dyker ingen upp. Så som vilket event som helst krävs det marknadsföring för att locka deltagare. Steg ett är ju att prata om ett ämne som många är nyfikna på och som väcker intresse hos er målgrupp. Sedan så gäller det att sprida budskapet till så många som möjligt som ni vill skall delta. Här finns det ju en del olika strategier.
Troligtvis håller ni ett eller flera webinarium för att få fler kunder. Ni kommer högst troligt bjuda in era befintliga kunder samt många av era kontakter som ni har i ert mejlregister.
Sedan så har ni säkert en lista på företag ni skulle vilja jobba med samt vilka beslutsfattare ni vill nå på dessa företag. Det kan vara en riktigt god idé att be era säljare att ta personlig kontakt med dessa personer via tex LinkedIn. Det kan vara så enkelt att de skickar en förfrågan eller ett personligt meddelande med en länk till mer info om webinarier och där personen kan anmäla sig.
Det blir inte så säljfokuserat utan säljaren bara informerar om ett webinar som troligtvis kan vara intressant för personen i fråga. Förutom att dela information om kommande webinarium på er hemsida och i era sociala medier är det också bra att lägga upp det på Eventbrite. Där kan nämligen personer söka på olika event baserat på olika ämnen och områden. Det går även att söka på de ämnen man är intresseard av vilket gör att ert webinar kanske dyker upp där och som de sedan anmäler sig till.
Vill ni boosta ert webinar ännu mer kan ni även göra en riktad annonsering mot er målgrupp. Försök även att få personer i era digitala nätverk (tex LinkedIn) att promota webinaret och tagga personer. Glöm inte bort att repetition är a och o. Ni kan berätta om detta webinaret hur många gånger som helst. Det gör inget om ni tjatar.
En viktig del är att när en person har anmält sig så behöver de få påminnelser om webinaret. Det är annars lätt att det glöms bort. Skicka därför några påminnelser innan och ett samma dag på morgonen.
Sedan så är det en mycket bra idé att spela in hela webinaret så att det kan skickas till personer som fick förhinder och inte kunde vara med. Det går även att göra många saker av ett entimmes webinar. Det går att klippa ner till korta teasers som ni kan använda i era sociala medier efteråt för att marknadsföra nästa webinar.
Ni kan även lägga era webinarer som gated content (innehåll som finns att byta mot en mejladress) för att ni skall kunna skapa fler leads. Ni kan även om ni vill lägga upp hela webinaret på YouTube för att nå ut till ännu fler.
Det finns även massor av andra kul saker ni kan göra för att maximera marknadsföringen innan och efter ett webinar.
Jag hoppas att detta har inspirerat dig att vilja börja göra webinar.
Om du vill ha hjälp att komma igång eller hjälp med hela produktionen får du gärna höra av dig till oss på Contitude så hjälper vi dig.
Då kan du boka en konsultation med oss genom att trycka på knappen nedan: