Vad är SEO?
SEO står för sökmotoroptimering (Search Engine Optimization) och handlar om att förbättra en hemsidas placering i sökmotorernas organiska (inte köpta annonsutrymme) resultat.En tumregel som jag brukar använda mig av när det gäller SEO är att utgå från besökaren och det som gör att besökaren snabbt kommer hitta rätt på din hemsida och dessutom stanna kvar och ta del av innehållet du har att dela med dig av kommer även vara de saker som gör att sökmotorer som Google kommer att premiera din hemsida i sina sökresultat. Google vill vara den bästa sökmotorn i världen och hur blir den det? Jo genom att hjälpa alla som söker via Google att hitta rätt. För att optimera din sida för sökmotorerna gäller det att tänka på flera delar. Här kommer jag att gå igenom 10 tips på vad du bör tänka på.
1. Titel
En bra titel gör det enkelt att förstå vad sidan handlar om och vad man kan förvänta sig att finna för information. Om du exempelvis säljer kontorsmaterial så skulle en bra rubrik kunna vara ”Kontorsmaterial med snabb leverans – Företaget AB”. Bra rubriksättning gäller alla sidor såväl huvudsida som undersidor.
2. Rubriker
Tydlig rubriksättning och styckesindelning är viktigt då det gör det enklare för den som läser att snabbt förstå vad texten handlar om och att hitta rätt. Varje sida ska ha en så kallad huvudrubrik H1 och sedan kan den ha flera så kallade underrubriker H2 och H3. Numret på rubriken antyder rangordningen/storleken av rubriken.
3. Innehåll
Det gäller att ha unikt och relevant innehåll på sin sida. Om du använder en kopierad text rakt av kommer Google märka att den text du har på din sida inte är originaltexten. En kopierad text rankar inte lika högt som om du skapar din egen text. Det gäller även att vara relevant för att besökaren ska stanna kvar på hemsidan. Fundera på vad besökarna har för funderingar och problem de vill lösa och försök hjälpa dem att lösa sina problem. För att skapa förtroende kan det vara klokt att vara rådgivande och informerande mer än att vara säljande. Det är inte fel att vara säljande men försök håll en bra balans.
4. URL
Målet är att ha en kort och tydlig URL. Du har säkert sett liknande URL:er som denna ”minhemsida.se/?ght=435” det är en så kallad dålig URL. Försök istället att vara tydlig i innehållet på sidan exempelvis så hade det varit bättre att ha en URL enligt följande ”minhemsida.se/kontorsmaterial” och om du har en undersida till som hör till kontorsmaterial men handlar om pennor så skulle denna kunna heta ”minhemsida.se/kontorsmaterial/pennor” har du därefter en ren produktsida med en bläckpenna så skulle vi kunna använda denna URL ”minhemsida.se/kontorsmaterial/pennor/bläck”En hierarki av URL:er skulle alltså kunna se ut som följande ju djupare vi klickar oss in på hemsidan:”minhemsida.se””minhemsida.se/kontorsmaterial””minhemsida.se/kontorsmaterial/pennor””minhemsida.se/kontorsmaterial/pennor/bläck”
5. Metatext
En bra metatitel eller metabeskrivning underlättar för dina besökare att välja just dig. Är det enkelt att förstå vad de kan förvänta sig när de klickar på länken är det också lättare att få rätt personer in på sin sida. Får du rätt personer in på sidan kommer avvisningsfrekvensen (de som går bort från din sida) att minska och det är något som är bra för din sidas ranking.En bra metatitel ska vara max 60 teckenEn bra metabeskrivning ska vara max 155 tecken
Exempel på bra metatitel: Kontorsmaterial med leverans inom 24h – Företagsnamn AB
Exempel på bra metabeskrivning: Behöver du kontorsmaterial? Vi har allt du behöver till kontoret. Beställ idag och få din leverans redan inom 24h.
6. Länkar
Att ha länkar till och från din sida har stor betydelse. Länkar stärker ditt företags Google-rating. Ju högre rankade sidor som länkar till din sida desto högre kommer Google att även värdera din sida. Även interna länkar stärker ditt innehåll och din hemsida.
7. Bilder
Kom ihåg att döpa bilderna på hemsidan och beskriv vad bilderna föreställer med ALT-taggen. En ALT-tagg är en informationsruta som beskriver exakt vad bilden föreställer. Om jag till exempel har en bild på en bläckpenna så skriver jag ”bläckpenna” har jag en bild på personalen skriver jag en ALT-tagg ”vår personal”
8. Sitemap
En så kallad sitemap eller webbplatskarta är en XML-fil som visar din sidas struktur. Varje hemsida bör ha en sitemap då Googles robotar använder sig av den för att analysera hemsidan för att hitta rätt innehåll. En sitemap är enkel att installera så det är bara att installera.
9. Mobilanpassa din hemsida
När vi surfar gör vi det från desktop, platta eller mobil. Olika hemsidor har olika enheter som sin primära. Oavsett vad som är just din sidas primära enhet så är det positivt att ha en mobilanpassad hemsida. Google har själva gått ut med att de rankar hemsidor som är mobilanpassade bättre än de som inte är det. Vill du ta reda på vilken enhet dina besökare använder kan du använda dig av Google Analytics.
10. Fungerande teknik
Se till så att din hemsida laddar upp snabbt, fungerar på olika enheter (dator, mobil och surfplatta) och att din hemsida är säker.
- Testa hastigheten på din hemsida https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=sv
- Testa om din hemsida är mobilvänlig https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=sv
- Om din hemsida har ett SSL-certifikat innebär det att din hemsideadress börjar med https:// och det betyder att den är säker. Om din hemsida börjar med http:// betyder det att den saknar SSL-certifikat och inte är säker.
Sammanfattning
Jag har nu gått igenom 10 snabba tips på vad du behöver göra för ett lyckat SEO-arbete. I det stora hela handlar det om att göra det tydligt för såväl sökmotor som för besökare. Tydlighet skapas genom relevanta titlar, rubriker och innehåll. URL:er, metatexter och länkar underlättar också förståelsen för innehållet. Se till så att allt det tekniska fungerar och nu när vi är allt mer mobila se även till att hemsidan funkar som den ska från en mobiltelefon också.Lycka till med ditt SEO-arbete. Vi på Contitude finns här om du behöver stöttning!Läs mer om SEO och hur vi arbetar med SEO här: Läs mer om SEO!