Varför ska du arbeta med Contitude som din Inbound byrå?
Inbound marketing är en marknadsföringsstrategi som kräver många olika specialistkunskaper. Du behöver arbeta igenom hela inbound marketing funneln där du i attract och engage stadiet utöver fantastisk innehåll också kommer behöva ett sätt att nå ut med det innehållet. Antingen genom SEO men kan också innefatta betald annonsering. Du behöver utöver det vassa och konverterande konverteringspunkter för att få leads. Till sist behöver du i nurturingfasen ha marketing automation på plats. Att anlita en copywriter, SEO specialist, SEM specialist, paids social specialist, videofotograf, webbutvecklare, konverteringsoptimerare och en marketing automation specialist brukar för de flesta vara utöver den befintliga budgeten. Men det är här Contitude är en fantastisk lösning vårt team av specialister lett av en digital marknadsföringsstrateg kan hjälpa dig att implementera en full inbound marketing strategi som levererar inte bara leads utan kvalitativa leads. Boka ett möte med oss så berättar vi vår process.
Vad är Inbound Marketing?
Inbound marketing strategin bygger på att du genom content i form av text, video, blogginlägg, podcasts mm ska skapa innehåll som får din målgrupp att hitta dig när de letar efter en tjänst eller produkt du säljer. Innehållet ska utöver att prestera i sökmotorer också engagera besökaren så att din målgrupp får ett förtroende för dig som leverantör och partner. Därför är det viktigt att innehållet är värdefullt och känns relevant för den specifika målgruppen. Det slutgiltiga målet med inbound marketing är att du ska få fler leads och i slutändan kunna stänga fler affärer.
I ett inbound marketing perspektiv så ska du kunna bygga upp en marketing funnel som bilden ovan illustrerar där du för potentiella kunder genom de olika stegen i funneln. Det börjar med “attract” där målet är att den potentiella kunden ska hitta ditt företag.
Ofta krävs en kombination av marknadsföringsaktiviteter för att lyckas med detta steg. Content produktion är en grundsten som både skapar förutsättningar för SEO men även betald annonsering som Google Ads, paid social eller display. Vidare gäller det att engagera besökaren och få besökaren att konvertera.
Har du relevant och värdeskapande innehåll kommer engagera fasen inte vara ett problem men konverteringsstadiet brukar vara en utmaning. En bra möjlighet är att utöver klassiska kontaktformulär också ha mjuka konverteringar så som whitepapers eller guider som går att ladda ned i utbyte mot en kontaktuppgift.
Så fort du har en kontaktuppgift går det att kvalificera besökaren som ett lead. Det är först då du aktivt kan försöka omhänderta och bearbeta leadet mot att bli en kund. Fasen omhänderta omfattar ofta marketing automation där riktade email skickas till leadet med mer värdefullt innehåll och möjligheten att genomföra en hård konvertering.
Om du känner att du fortfarande inte har full koll på inbound marketing så läs detta blogginlägg. Vad är inbound marketing?
Vad kostar Inbound Marketing i Sverige?
Inbound marketing byråer arbetar ofta med någon form av retainer eller abonnemangsform och tar betalt antingen för antalet timmar som läggs på en kund eller sätter priser baserat på antal olika leveranser.
Timpriserna ligger generellt mellan 1000 kr per timme upp till 2500 kr per timme i Sverige beroende på vilken inbound byrå du väljer att arbeta med samt vilka kompetenser just du är i behov av. Du kanske har vissa av de kompetenser som krävs för att lyckas med en inbound marketing strategi inhouse och kan därför genomföra delar av strategin själv.
Ofta inleds ett arbete med en inbound marketingbyrå med en förstudie eller ett antal workshops. Dessa brukar kosta någonstans mellan 25 000 kr till 250 000, det som avgör här är såklart ambitionsnivå men även hur mycket som finns på plats sedan tidigare.
Utöver byråns arvode behöver du lägga till annonseringskostnad och eventuell kostnad för inbound marketing system.
Är Inbound Marketing en strategi som passar dig?
Som inbound marketing byrå som arbetat med många olika typer av företag i Sverige går det att sammanfatta enligt följande:
Inbound marketing passar dig som:
- Behöver bygga förtroende hos era kunder innan affärer kan stängas
- Vill växa på ett effektivt och skalbart sätt
- B2B företag
- har långa och komplexa säljprocesser
Det finns många framgångssagor om de som satsar på inbound marketing och strategin är bevisad att det fungerar på olika typer av branscher i många olika länder. TAYA (they ask you answer) - metodiken bygger på inbound marketing strategin och om du inte är fullt övertygad om att inbound marketing kan fungera för dig så är boken They ask you answer fantastisk läsning.
Hur lång tid tar det innan du kan se resultat av Inbound Marketing?
Precis som alla typer av marknadsföringsstrategier går inte inbound marketing över natt utan det tar tid att få allt på plats och alla processer att fungera. Om strategin inkluderar SEO som attract metod kommer det ta längre tid än om du väljer att arbeta med betald annonsering parallellt. Det är för att SEO är en tidskrävande process och sökmotorer behöver indexera och ranka ditt innehåll över tid.
Det ska dock tilläggas att SEO brukar vara den lönsammaste strategin över tid. Det är också viktigt att understryka att inbound marketing handlar en del om att testa, utvärdera och optimera så de initiala hypoteserna behöver inte vara helt rätt och behöva förändras och förbättras.
Kunder som gillar oss
Fyll i formuläret och ta reda på mer!
Inbound Marketing eller Outbound Marketing
En av de vanligaste frågorna som Inbound marketing byråer får är om man helt ska sluta med outbound marketing aktiviteter när man sätter igång med inbound marketing. Det ska du inte göra. Inbound och outbound marketing kompletterar varandra. En av de absolut mest vitala aktiviteterna är ju också att ta hand om alla kvalificerade leads och där krävs en säljare som generellt sätt arbetar med outbound att ta den kontakten vidare.
Vad är skillnaden på Inbound Marketing och Content Marketing?
Content marketing är en del av en inbound marketing strategi. Content marketing är strategin om att arbeta med innehåll på ett strukturerat sätt och hur du kan attrahera besökare och få de att intressera sig av ditt innehåll. Det handlar om att bygga ett förtroende till en potentiell kund för att de ska känna sig trygga att arbeta med dig.
Varför ska du jobbar med Inbound Marketing?
De senaste 10-15 åren har kundresan förändrats otroligt mycket och i många fall är kundresan inom B2B till stor del digital. Enligt undersökningar från Gartner är ca 60-70% av kundresan inom B2B digital och de förutspår att ca 80% av kundresan kommer vara digital vid 2025. En till intressant sak är att undersökningar visar att säljare inom B2B endast får ca 5-6% av kundens tid under kundresan när de jämför olika leverantörer och samarbetspartner.
Sedan lägger den potentiella kunden endast 17% av sin totala tid under kundresan på att träffa leverantörer och samarbetspartner, resten av tiden går till att researcha själva online, offline och via inköpsnätverk och kollegor.
Ovan säger rätt mycket om hur viktigt det är att jobba med Inbound Marketing för att kunna möta kunden där de är i sin kundresa och därmed vinna fler affärer och vinna över konkurrenterna.