I detta blogginlägg kommer jag skriva om 4 olika automatiserade aktiviteter för att generera leads. Dessa går att köra enskilt eller kan kombineras. Tanken är att dessa olika aktiviteter ska kunna vara en del i er sälj- och marknadsföringsstrategi för att ni ska kunna öka försäljningen och ta ert bolag till nästa nivå.
Genom att automatisera dessa aktiviteter kommer ni kunna spara massor med tid vilket gör att säljarna kommer kunna fokusera på rätt saker. För att lyckas med dessa automatiseringar krävs dock olika verktyg. En otroligt viktig sak att ta med sig är att dessa verktyg måste användas på rätt sätt och gärna med guidning av någon som är kunnig inom området. Viktigt också att kolla att verktyget du använder får lov att användas och på det sätt som du önskar (olika regler i olika länder).
Använder du dessa verktyg på fel sätt kan de skada mer än de gynnar dig.
Värt att tänka på är också att alla nedanstående aktiviteter går att göra manuellt. Det kan fungera bra men tar ofta väldigt mycket mer tid.
Leadsgenerering genom att arbeta med Email
Email-marknadsföring är en aktivitetet som länge varit populär och som i många fall fortfarande fungerar om det görs på rätt sätt. Enligt undersökningar är det många som svarade att de hellre blir kontaktade av en säljare via mejl än via telefon. Att först värma upp en potentiell kund via email och sedan ringa när du fått kontakt via email är ofta en bra kombination.
Tanken med automatiserade emails är att säljare kan bearbeta potentiella kunder utan att lägga massor av tid på att manuellt skicka email. Det finns flera olika verktyg där ute som är fokuserade på att sätta upp emailslingor till en utvald målgrupp. Verktygen hjälper er både att hitta rätt beslutsfattare och företag utifrån era utvalda parametrar. I verktyget skapar du även de emailslingor som ni vill skicka till en specifik beslutsfattare.
I verktygen brukar det gå att bygga olika emailslingor baserat på era utvalda beslutsfattare inom olika branscher. Det går även att göra A/B test för att se vilka email som presterar bäst mot målgruppen. Rådet från mitt håll när ni bygger era emailslingor är less is more. Det skall vara kort och koncist och helst avslutas med en fråga. Viktigaste är inte att du får till ett möte direkt utan att du får igång en konversation. Om du lyckas med detta är det enklare att lyfta på luren och ringa och säga hej på ett icke säljigt sätt.
Behöver du hjälp att sätta upp och skapa dessa emailslingor får du gärna höra av dig till oss på Contitude. Värt att nämna är att vi är systemoberoende men är gärna med och guidar er till rätt verktyg.
Leadsgenerering via LinkedIn
Allt fler börjar inse att LinkedIn är en viktigt och bra plattform att synas på och nätverka på. Speciellt bland våra befintliga och potentiella kunder som jobbar inom B2B är det extra viktigt. Om du inte redan upptäckt LinkedIn som en kanal att kommunicera med era kunder och potentiella kunder så finns det en anledning att ta reda på om era kunder finns där. Om du är intresserad av att lära dig mer om social selling får du gärna spana in detta blogginlägg “Vad är social selling?” eller så kan du ladda ner min 30 minuters social selling kurs här helt gratis “ladda ner social selling kurs”
Det finns flera olika sätt att generera leads via LinkedIn. Det enklaste sättet att börja med är att använda sökfunktionen för att hitta personer och företag som du vill jobba med och sedan skicka en kontaktförfrågan till dem manuellt. Otroligt viktigt att du inkluderar ett personligt meddelande i din kontaktförfrågan. Samt att du inte börjar sälja för fort. Utan fokusera på att få igång en dialog och skapa en relation och var nyfiken på personen ifråga.
Ett annat sätt att kontinuerligt publicera innehåll på LinkedIn för att attrahera och engagera både befintliga och potentiella kunder. Genom att göra detta attraherar du potentiella kunder känner att ert content kan hjälpa dem att bli bättre. Detta är något som tar tid att bygga upp men som på sikt kan ge ett stort värde i form av leads.
Det finns även fler arbetssätt för att generera leads på LinkedIn som tex via annonsering. Om du vill veta mer om annonsering på LinkedIn och Social Selling får du gärna höra av dig till mig.
Utöver ovanstående finns det även möjlighet att sätta upp en automatiserad process på LinkedIn för att kunna generera fler leads. Detta görs då med hjälp av externa system som är inriktade på att hjälpa användaren att ta kontakt med potentiella kunder. Om du skall börja använda ett sådant system är det mycket viktigt att du kollar upp om det är okey för LinkedIn att du använder just det systemet.
Om det är okej att använda systemet kan du bygga slingor likt email-slingorna som jag pratade om tidigare. Systemet väljer ut en målgrupp baserat på era kriterier och sedan skickas automatiserade kontaktförfrågningar samt efterföljande meddelande om personen tackar jag på din kontaktförfrågan. Viktigt även här att du är kort, koncis och relevant. Ställ frågor och öppna upp för samtal i dessa meddelanden. Målet är att få igång en dialog och börja bygga förtroende.
Leadsgenerering via Inbound Marketing
Du har säkert hört talas om Inbound Marketing ett av många coola buzz words som figurerar där ute ;-)
Inbound marketing handlar egentligen om att jobba för att era potentiella kunder skall hitta till er när de är ute och letar kunskap eller verkligen behöver en tjänst eller produkt. För att lyckas med Inbound marketing är det viktigt att synas i de kanaler där era kunder finns. Detta kan vara allt ifrån att synas på Google, Facebook, LinkedIn till Youtube med mera.
Att generera leads via Inbound Marketing är något som tar tid och det är viktigt att ha koll på hela kedjan och med det menar jag hela kundresan. Säg att en person googlar på “Bästa kassasystemet för småbutiker” ser er hemsida i sökresultatet på Google och klickar sig in. Väl inne på denna sida som de landar på är det viktigt att det finns tydlig information om vad ni har att erbjuda och hur ni särskiljer er från andra leverantörer. Det behöver även finns tydliga CTA (Call to Actions) vilket är knappar som leder era besökare till rätt ställe. Detta kan vara allt ifrån “boka en demo” till ladda ner vår guide om “hur du väljer kassasystem”.
Därefter är det att föredra om det finns ett Marketing Automation och CRM system som samlar in data och strukturerar den så att leadet som skapats kan börja bearbetas på ett bra sätt.
Beroende på vart den potentiella kunden (leadet) är på sin köpresa och vad det är för typ av kund kan ni med hjälp av Marketing Automation systemet bearbeta leadet tills att det är redo att kontaktas av en säljare.
Att generera leads genom inbound marketing tar tid i jämförelse med de ovanstående aktiviteterna. Det fina är dock att när allt är uppsatt och det rullar på så flyter det på av sig självt och genererar leads löpande hela tiden.
Leadsgenerering via LinkedIn och email
När du har blivit riktigt varm i kläderna kan du kombinera email och LinkedIn för att nå ännu större effekt. Kanske jobbar du med någon av teknikerna redan men vill skapa ett ännu bättre resultat. Då kan en mix av dem båda vara en bra idé.
Den absolut bästa effekten får du om du först bearbetar dina potentiella kunder på LinkedIn genom att du besöker deras profil, lajkar deras inlägg och skickar en kontaktförfrågan. Förhoppningsvis får du kontakt. Därefter kan du skicka ett email till personen i fråga och referera till er kontakt på LinkedIn. Förhoppningsvis kommer personen ihåg dig och svarsfrekvensen blir mycket högre. Som pricken över i:et kan du sedan ringa personen och förhoppningsvis få till ett givande samtal som inte känns påtvingat och säljande.
Det finns även verktyg som kan automatisera hela denna process för att spara tid för era säljare.
Sammanfattning leadsgenerering
Som du nu läst finns det flera olika typer av tekniker för leadsgenerering att använda. Mitt råd till dig är nu att börja testa. Välj en teknik och kanal som du tror passar för er och prova. Om du väljer att använda någon form av verktyg vill jag påminna om vikten av att kolla upp om det är ok att använda i Sverige samt få hjälp att sätta upp det så att det inte blir fel. Också viktigt att du tänker till en extra gång när ni skapar innehållet till email och LinkedIn. Om innehållet blir för långrandigt och säljigt så kommer ingen att svara.
Fokusera istället på att hålla det kort och ställ frågor och var nyfiken för att försöka få igång spännande samtal. Det kommer krävas jobb från er att bearbeta de leads ni får in då en personlig touch måste skapas.
Om du vill prata mer om leadsgenerering och bolla olika verktyg, system och tekniker får du gärna boka en konsultation med oss nedan.
Lycka till!